Vinovativa lanserar högkvalitativ österrikisk Riesling från kvinnliga vinmakaren Birgit Eichinger

Vinovativa lanserar i augusti månads nyhetssortiment en ny österrikisk producent på den svenska marknaden; Birgit Eichinger. Hennes vingårdsbetecknade Riesling Gaisberg 2006 (97836, 149 kr, 360 flaskor) kombinerar Kamptalregionens bästa årgång i modern tid med en påtagligt kvinnlig touch på bästa sätt. Birgit Eichinger och hennes man Christian grundade egendomen 1992 och idag mäter arealen 8 hektar i de främsta vingårdlägena i byn Strass. Det toppmoderna vineriet samt en mycket noggrann vinmakning skapar viner som tillhör Kamptals allra bästa. Firman odlar främst Österrikes nationaldruva Grüner Veltliner men Birgits två bästa viner produceras av den ädla Rieslingdruvan, varav den ena nu når svenska konsumenter för första gången. Birgit sammanfattar sin filosofi på ett kort men kärnfullt sätt: Less is more. Hennes 2006 Riesling Gaisberg visar verkligen att denna enkla approach fungerar i verkligenheten. Vinet har en optimal druvtypicitet tack vare selektiv skörd från den berömda vingården Gaisberg och hennes känsla i vinkällaren visar att hon litar på sitt högkvalitativa druvmaterial. Druvorna till Eichinger Riesling Gaisberg 2006 skördades vid optimal mognad för hand från vingårdens terrasserade odlingar den 20 oktober och musten kallmacererade i 15 timmar innan jäsningen påbörjades. Vinet lagras enbart i rostfria ståltankar och vinets höga syranivå (6,9 g/l) garanterar att denna årgång kan njutas i ytterligare minst 15 år. Österrike har inte särskilt många kvinnliga vinmakare i landets högsta kvalitetsklass men Birgit Eichinger bevisar med detta vin att hon verkligen förtjänar sin position. Dottern Gloria föddes 1997 och vi är övertygade om att framtiden kommer se ytterligare en Eichinger bland landets främsta vinmakare. Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se