Vinovativa lanserar sydafrikanska kvalitetsproducenten Ken Forrester

Ken Forrester tillhör Sydafrikas ledande vinproducenter och gör i dagarna debut på Systembolaget. Vinovativa lanserar hans internationellt uppmärksammade prestigevin The FMC 2004 (97739, 299 kr, 120 flaskor). Vinet produceras till 100% av Chenin Blanc och uppvisar en helt ny och utmanande sida av Sydafrikas nationaldruva. Ken Forrester tillhör Sydafrikas mest framgångsrika producenter hans mönsteranläggning ligger i kvalitetsdistriktet Stellenbosch. Firman producerar framför allt vita viner från landets ”arbetshäst” Chenin Blanc men även röda Rhoneinspirerade blandningar. Forresters stora framgångar, både på hemmaplan och internationellt, grundas på hans bevisade känsla för Chenin Blanc. Ken lärde sig hantera druvan i franska Loiredalen hos berömda Chateau des Fesles och den erfarenheten tillsammans med lokal input från stjärnvinmakaren Martin Meinert (från Vergegelen) mynnade ut i The FMC – Forrester Meinert Chenin. The FMC kommer från 40 år gamla, vildvuxna Bush Vines. Musten jäser i nya, franska ekfat (350 liter) och vinet lagras 12 månader tillsammans med jästfällningen, vilket skapar ett rikt och fylligt slutresultat med underbar textur. Ken och Martin nöjer sig dock inte med detta: The FMCs extra fyllighet och honungsrikedom beror på att litet botrytiserad Chenin Blanc tillsätts innan buteljering! Ken Forrester har med The FMC skapat ett nytt uttryck för Chenin Blanc – inspirerad av druvans hemvist i Loire men med en stark Stellenboschprägel. De internationella recensionerna för The FMC tillhör de högsta som delats ut till Sydafrikanska viner hittills: 91/100 p. "Big, with alluring graham and ginger aromas followed by a layered palate of cardamom, fig, piecrust, nectarine and persimmon. Rich but dry and focused, with a long, detailed finish. Lovely." Wine Spectator (US) 90/100 p. "Exotic aromas of peach, honey and marmalade. Sweet, fat and stuffed with fruit; the high-toned marmalade and honey character carries through on the palate. This boasts superb material." Steven Tanzer’s International Wine Cellar (US) Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se