Vinovativa lanserar Spaniens främsta Merlotvin från Tomàs Cusiné

Vinovativa lanserar i maj månads nyhetssortiment Spaniens främsta Merlotvin Geol 2005 (98517-01, 179 kr, 840 flaskor). 2005 är endast tredje årgången från den unga kvalitetsproducenten Tomàs Cusiné men han dominerar redan den katalanska vinregionen Costers del Segre. Geol har hyllats av den internationella vinpressen och firmans prestigevin når nu äntligen den svenska marknaden. Tomás Cusiné är välkänd i spanska vinkretsar eftersom han under 20 år arbetat med att sälja och utveckla kvalitetsviner från Costers del Segre. Egna etiketten lanserades 2003 och i dagsläget producerar Tomàs två olika, toppmoderna viner som båda kombinerar internationella och inhemska druvsorter. De 24 hektar stora vingårdarna är planterade med flera olika internationella druvsorter, både blå och gröna. Cusinés första vita viner lanseras under 2008. Hemligheten bakom vinernas fräschör beror på vingårdarnas höjd över havet och hanteringen i vinkällaren. Tomàs Cusiné låter rödvinsmusten kallmacerera innan jäsning vilken dessutom sker vid relativt låg temperatur. Naturligtvis fatlagras vinerna enbart i franska barriquer och stilen präglas av intensiv fruktighet och elegans. 2005 var en närmast perfekt växtsäsong och Geol blandades av 71% Merlot och 29% Cabernet Sauvignon. Vinet lagrades 10 månader i 100% nya, franska barriquer tillsammans med jästfällningen – en teknik influerad av vita Bourgogneviner. Världens mest inflytelserika vinjournalist, Robert Parker, skrev följande om debutårgången 2003: ”… the finest example of a Merlot-dominated wine I have ever tasted from Spain. A knock-out effort!” Om Vinovativa Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter. Presskontakt: Jörgen Lindström Tel: 070-714 17 40 Mail:jorgen@vinovativa.se