Nedräkningen har börjat till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

Som svenskar i Toscana så njuter vi av den italienska matkulturen där man samlar familj och vänner och äter långa goda middagar tillsammans.  Vi vill nu dela med oss av våra absoluta favoritrecept till våra vänner hemma i Sverige.

14 dagar kvar till Midsommar!

Något vi har märkt är att en vardagsmiddag snabbt kan bli en fest där folk bjuder in sig själva. Italienarna rycker på axlarna och säger ”Si certo” och på några sekunder står det massa rätter på bordet istället för en planerad.

Något som är väldigt gott och ofta görs när grillen åker fram och är dessa revbensspjäll och de är som gjorda för att äta till vår Chianti Classico!

GRILLADE REVBEN MED HONUNG OCH ROSMARIN

(för 4-8 personer, beroende på antal andra rätter)

700 g tunna revben, be gärna om att få dem delade i två, olivolja, 2 vitlöksklyftor, en knippe färsk rosmarin, 2 msk dl honung (gärna lavendelhonung), 1 tsk dijonsenap, svartpeppar och salt.

Glasering: Hacka rosmarin och vitlöken, blanda med olja, honung, senap och kryddor.

Gnid in benen i lite olja, hackad vitlök, rosmarin, salt och peppar. Grilla detta, pensla på glasering  och låt ligga kvar på grillen några minuter.

.........................................................................

Terreno, Sofia Ruhne, sofia.ruhne@terreno.se + 39 331 847 66 23