Intresset för digitala mässan Eget Företag rekordstort – främst bland kvinnor

Den 4-5 maj äger den digitala mässan Eget Företag rum för fjärde gången och antalet föranmälda är rekordstort. Av de anmälda är 65 % kvinnor.

För fjärde gången sedan pandemin drog in över landet arrangeras mässan Eget Företag digitalt i Lanseras eventplattform. Syftet med mässan är att samla all information och expertis som krävs för att starta eller driva företag samt att erbjuda rådgivning live.

Stora myndigheter på plats
Under mässan har den som är intresserad av företagande möjlighet att få hjälp, vägledning samt inspiration. Precis som på en fysisk mässa finns möjligheter att skapa kontakter och bygga nätverk. Utställare på mässan är myndigheter, företag och organisationer som är viktiga för den som startar eget. På mässan finns också företag som erbjuder smarta verktyg som gör företagarlivet enklare. I utställarnas montrar hittar man informationsmaterial och aktuella erbjudanden och kan kommunicera med utställarnas representanter via både chat och video. Över 25 utställare i form av myndigheter och organisationer är med på mässan, bland andra PRV, Söderberg & Partners, Telia, Visma Spcs, Svensk Handel, Företagarna, Marginalen Bank, Bolagsverket, Försäkringskassan och Björn Lundén.

- Eget Företag en mycket givande mässa. Vi har varit med från starten och det är fantastiskt att få möta alla dessa drivna människor som ska starta eller redan driver företag. Vi hittar massor av nya kunder! säger Ulf Svensson, VD på Björn Lundén.

Stort intresse för nyföretagande
Intresset för att starta eget är stort och 2021 blev nytt rekordår för nystartade företag. Hittills har de digitala mässorna Eget Företag haft över 7000 besökare. Drygt 30% kommer från Stockholm och resten från övriga landet. 65% är kvinnor och 30% är utlandsfödda. Den geografiska spridningen på anmälda besökare kommer från hela Sverige.

- Vi ser att den digitala mässan är här för att stanna. Vi når ut på ett helt annat sätt till målgruppen som önskar eller redan driver ett företag. Mässan sparar tid för både besökare och utställare, ökar tillgängligheten för alla och bidrar till ett klimatsmart hållbart sätt att träffas. Vår målsättning är att digitala Mässan Eget Företag genomförs var fjärde månad för att skapa möjlighet för alla som vill starta företag att få information och råd. Att intresset är så stort bland kvinnor tycker vi är extra roligt, säger Mats Evergren, Eventchef för mässan Eget Företag.

Seminarier och LIVE-möten
40 förinspelade och livesända seminarier finns att tillgå under mässdagarna för att sprida både kunskap och inspiration. Bland annat ges tips för att starta eget, hur man marknadsför sig utan stor budget, startkapital, varumärke, design och mycket mera. Dessa seminarier är förinspelade för att göra dem mer tillgängliga. Nytt för i år är att besökare kan delta i Live-möten direkt i utställarnas monter. Dessa livemöten kan vara exempelvis röra rådgivning kring ekonomi, marknadsföring eller försäljning. Tidigare mässor har lockat 25 000 besökare till de digitala seminarierna.

- Den digitala mässplattformen är något utöver det vanliga. Många besökare på senaste mässan fick en känsla av att vara på en fysisk mässa men allt är digitalt, säger Mats Evergren, Eventchef för mässan Eget Företag.

Mässan är live mellan 4-5 maj 2022, men materialet finns tillgängligt online ytterligare en vecka. Besök mässan här: https://event.lansera.io/egetf...

Mässan arrangeras i samarbete med NyföretagarCentrum, producerat av FREMAT Event Group, i Lansera Virtual Events virtuella plattform.

För mer information om mässan välkommen att kontakta:
Mats Evergren, Eget Företag mats@egetforetag.se, 072-4039624
eller Fredrik Lundström, Eget Företag, fredrik@egetforetag.se, 073-3929866