Gå direkt till innehåll
VirtualLab och Storecon samverkar kring innovativa lagerlösningar för hälso- och sjukvård

Pressmeddelande -

VirtualLab och Storecon träffades under Swedish Scaleups med stöd av sina hemkommuner Eskilstuna och Västerås stad. Nu satsar företagen tillsammans på att vårdens inköp och förbrukning ska effektiviseras och att digitala produkter fullt ut kan användas i cirkulära affärsmodeller. En strukturerad digital inköpsprocess kan spara mer än 70% av vårdens miljöpåverkan och säkerställa att vårdens medarbetare kan ägna sig åt patientnära vård.

- Vår samverkan med Storecon ger oss möjlighet att erbjuda högkvalitativa digitala produkter i vår egen plattform samtidigt som hanteringen av förbrukningsartiklar kan optimeras och pengar sparas för vårdgivarna, säger Roger Mellin, VD för VirtualLab.

VirtualLab och Storecon ser unika möjligheter att utveckla logistiken kring vårdens alla förbrukningsartiklar och digitala vårdprodukter. Utgångspunkten är att bidra till en patientcentrerad vård med innovativa digitala lösningar som stärker kvaliteten och ökar tillgängligheten till nära vård.

– Vi ser med glädje framemot att, ihop med VirtualLab, effektivisera framtidens vård och omsorg. Våra unika lagerlösningar förenklar processen från inköp till uppföljning och frigör resurser. Det bidrar till att vårdgivares värdefulla tid inte behöver läggas på inköp och är klokare för miljön, säger Johan Pfeiler, VD för Storecon.

VirtualLab Sweden AB

Roger Mellin, VD