Sveriges första äldreboende med multiradiolösning!

Viser AB levererar Sveriges första multiradiolösning till vård- och omsorgsbolaget Kavat Vårds tre nya anläggningar.
Multiradiolösningen mRadio™ levererar ”tyst vårdmiljö”. Tillsammans med BXOs överordnade LAS™-server som hanterar larminformationen mellan trygghetslarmet och det lokala GSM-nätet är det ett av de främsta öppna larmkoncepten på marknaden.

- Tidigare har kunden inte kunnat välja bland olika leverantörer av tillbehör, säger Peter Bokström säljansvarig för Care på Viser AB.
Med Vidar-konceptet får vi ändring på detta.
Nu får kunderna äntligen valfrihet med avseende på vilka tillbehör som man kan använda!
Vi utgår från kundens perspektiv, lyssnar på kunden och gör en behovsanalys, sedan skapar vi den önskade lösningen, säger Peter vidare. Normalt i branschen är att leveratörerna har en färdig lösning med modellen "-take it or leave it".
- Denna bransch har inte ändrats så mycket på de sista 10-15 åren, man trycker på en larmknapp och det plingar till på något ställe!

Vi har tagit hjälp av nya tekniska lösningar samt våra kunskaper från andra säkerhetsområden och dessa lyfter vi nu in till vård- och omsorgsbranschen. Vi utgår från hur man hanterar övervakning och hur larm presenteras, vi förbättrar och förenklar gränssnittet mellan teknik och användare. Lösningen har dessutom full spårbarhet så man snabbt kan söka eventuella felkällor eller handhavandefel.

Allt detta har vi på Viser kunnat åstadkomma genom att lyssna på kunden och koppla ihop önskemålen med utvecklingsbolaget BXO. Alla larm visas i realtid i mobiltelefonerna med Point-to-Point övervakning, vilket särskiljer sig från traditionella trygghetslarms lösningar.

Projektet är igång sedan början av 2010 då Kavat vård implementerade lösningen i ett av deras exklusiva vård- och omsorgsboenden. Äldreomsorgens "Hilton", boendet Brahem, öppnades på Östermalm i Stockholm och innefattar integration av trygghetslarm och brandlarm. All larmvisning sker i realtid direkt i mobiltelefonens display samt med möjlighet att få ut larm till avdelningsdatorerna. Systemet kommer att ha redundans på larmöverföringen via de nationella mobilnäten, vilket är unikt.

Med de moderna larmlösningarna finns det möjlighet att effektivisera
arbetet genom att rätt larm går till rätt person i rätt tid, och höjer samtidigt livskvalitet och trygghet för brukarna - inga pipande och blinkande displayer. Med den nya teknikens hjälp får man bort institutionsprägeln på äldreboendet.

Utförlig larmloggning och statistikmöjligheter finns för Kavat Vårds verksamhet. Mobilerna gör personalen mer tillgänglig, även för de anhöriga. Alla gränssnitt som kunden kommer i kontakt med är i välbekant PC-miljö och med enkla klick-funktioner.

Läs mer om Mobil Larmhantering här.

För mer information om lösningen kontakta:

Kavat Vård AB

• las-server
  • larmserver

Mer om Viser AB
Viser erbjuder medvetna kunder helhetslösningar designade för optimal säkerhetsprofil.
Vi är oberoende rådgivare från analys till färdig lösning.
www.viser.se