Är GPS-klockor för barn en bra idé?

Är GPS-klockor för barn en bra idé?

Smarta telefoner, wifi praktiskt taget överallt, många hushåll med minst fem enheter per hus, exklusive mobiltelefoner för vissa, allt är uppkopplat via många uttag som många av oss inte ens är medvetna om. Det är nästan skrämmande.

Många människor kan lovorda alla fördelar och många kan ge övertygande argument. Låt oss inse att tekniken inte längre lever i vår värld, vi lever i den tekniska världen.

Multifunktionell klocka

En enhet som kom ut runt 2013 med alla toppmärken som säljs överallt och som nu mer än någonsin är mer prisvärd och är en het trend. GPS klocka bärs av många människor av olika anledningar.

Idrottare och den vanliga löparen använder den för puls, hastighet, tid och mycket mer. Den som lever en hälsosam livsstil med träningsprogram som intervaller och påminnelser inom ditt pass, viktskala, påminnelser för vätsketillförsel och näring, cykelkadens för att hålla koll och ett tilläggsbatteri som du kan ladda upp för ett maraton till exempel.

Om du inte är en hälsomänniska och bara vill ha tillgång till internet, eventuella samtal eller meddelanden som kommer fram men du kan inte titta på din telefon låt oss säga att du sitter i ett möte. Med en inbyggd GPS kommer du naturligtvis aldrig att gå vilse, och det finns rutter som hjälper dig att ta dig till din destination.

Detta gör föräldrarna lugna, särskilt de barn före tonåren som vill ha en egen smarttelefon eller spenderar oändliga timmar på Internet för att surfa vem vet vad. Barn under 12 år behöver föräldrarnas övervakning, även de som är 16 och 18 år gamla, det kan skapa oro att skicka ut sitt barn en fredagskväll och veta om de verkligen är där de säger att de är.

Det är en lättnad att veta att du för det första kan ge din tonåring någon form av enhet som håller dem sysselsatta och på avstånd när de vill ha det som alla andra har i skolan. Ännu viktigare är att kunna se var de befinner sig. Det är ett bra sätt att veta att om de i något fall skulle vara i fara så vet du var de befinner sig.

Kanske inte en bra idé?

För de mer hälsomedvetna verkar det inte vara några verkliga hot, bara fördelar. För andra användare är argumentet “varför vill du vara uppkopplad hela tiden?”, att alltid vara uppkopplad, bli uppringd, vara uppkopplad dygnet runt. Det finns också strålningsfaktorn att alltid vara uppkopplad eller till och med den distraktion som det kan orsaka, särskilt om du kör bil eller arbetar med tunga maskiner eller giftiga kemikalier, vad det än är du gör.

Detta specifika argument är mer för webben om du har tristess eller ständigt blir kontaktad och störd. Detta kanske inte fungerar för alla föräldrar och barn. Brist på integritet skulle orsaka friktion även om det är mycket mer diskret för barnet som skäms. Föräldrar kan bli besatta av att veta var deras barn eller tonåring är hela tiden och det kan påverka förtroendet i deras relation.

Det finns för- och nackdelar med allting, särskilt när det gäller individuella val och föräldra-/familjebeslut. Man får helt enkelt välja utefter de förutsättningar som passar bäst.