En trevlig kontorsmiljö bidrar till ökad kreativitet och gemenskap bland de anställda

Sakta men säkert så börjar fler och fler företag välkomna sina anställda tillbaka till kontoret efter pandemin. Även om det är många som kanske föredrar att jobba hemifrån så spås framtiden vara en flexibel arbetsplats där man arbetar hemma vissa dagar för att sedan vara på kontoret en annan del av veckan.

Samtidigt så är det väldigt viktigt att miljön på kontoret är trevlig. Det är väldigt mycket roligare att pendla till sitt arbete om man också kommer till en trevlig miljö som främjar kreativitet. Här är några roliga knep som företag tar till för att få sina anställda att trivas bättre på kontoret.

Renovera helt och hållet

Under pandemin så tog många chansen att renovera delar av kontoret. Kanske revs det gammalt och tråkigt laminatgolv upp för att göra väg för nytt och fint vinylgolv, kanske så byggdes köket om. I och med att många idag är inställda på att kunna jobba hemma under delar av så är det idag lättare än någonsin att piffa upp kontoret.

Mood managers

Detta är någonting som har varit ett hett debattämne på senaste tiden. En mood manager är en anställd som helt enkelt har som arbetsuppgift att se till att stämningen på kontoret är bra. Det kan handla om allting från att anordna events till att styra upp frukostar som hela företaget deltar i. Detta är inte någonting för alla arbetsplatser, men det fungerar väldigt väl på andra.

Mood managers möts lätt med viss skepsis av andra anställda på arbetsplatsen. Behövs det verkligen? Svaret på den frågan är ofta att nej, det behövs verkligen inte. Men det kan ändå vara någonting som är väldigt trevligt. Att ha någon som ser till att stämningen är god och som ser till att det alltid finns kaffe, anordnar våffelluncher och annat kan inte göra någonting annat än att bidra till att stämningen blir bättre.

Gemensamma aktiviteter

Detta kan vara allting ifrån att anordna konferenser och kick-offs med roliga aktiviteter, till att se till att att köpa in lunch som alla äter gemensamt under fredagar. Det behöver inte vara stora och svulstiga events som ämnar att försöka skapa en “familj” på arbetet. Istället så kan det vara att uppmuntra mer normala och trevliga sociala interaktioner

Uppmuntra till en hälsosam arbetskultur

Företag som ser till att det är trevligt att jobba när man är på arbetet och att man inte jobbar när man faktiskt är utstämplad leder till mycket bättre resultat över tid. Genom att uppmuntra till hårt arbete och gemensamt skapande väl på plats så kan man se till att de anställda gör vad de ska när de är på plats och samtidigt har tid att slappna av när de är lediga.