Fler och fler svenskar använder sig utav produkter med CBD-olja

Fler och fler svenskar använder sig utav produkter med CBD-olja

Fler och fler svenskar har börjat använda sig utav produkter som innehåller CBD-olja och idag så finns det en rad svenska företag som säljer produkter med CBD. Men vad är det egentligen, och vad används det till?

Sannolikheten för att du har stött på ordet CBD-olja är nu för tiden ganska stor. Fler och fler människor runtom i världen och i Sverige har börjat använda sig utav det i hälso och skönhetsprodukter. Men vad är det CBD-olja egentligen och vilka användningsområden finns det?

Vad är CBD-olja?

CBD-olja utvinns från hampa och är den icke-aktiva delen av cannabis. CBD har historiskt sett använts i en lång rad olika kulturer i läkemedelssyfte. CBD har en lugnade och avslappnade effekt på kropp och muskler, men medför inget rus. Det är på grund av detta som produkten är laglig att använda sig utav.

CBD-olja i hälso och skönhetsprodukter är dock en någorlunda ny företeelse. Detta är på grund av att man inte tidigare har kunnat skilja på den aktiva substansen från CBD, någonting som har blivit möjligt med hjälp av modern teknik. Alla produkter som säljs på den svenska marknaden är också noggrant testade för att säkerställa detta.

Var säljs CBD-olja?

I takt med att produkter med CBD fortsätter att växa i popularitet så kan man numera köpa CBD-produkter på en lång rad olika ställen. Många apotek har börjat ta in produkter som innehåller oljan, men det finns även många platser man kan köpa det på online. Dessa återförsäljare brukar ha stora lager och ett brett utbud. Ett exempel på detta är raworganics.se som snabbt har vuxit som återförsäljare på den svenska marknaden.

Vad används CBD-olja till för något?

CBD-olja har en lång rad olika användningsområden. De mest populära användningsområdena är i skönhetsprodukter och hudkrämer samt hälsoprodukter. Studier har visat att CBD-olja kan hjälpa att minska muskelsmärtor i vissa personer och används därför ofta av idrottsmänniskor såväl som lite äldre människor som lider av muskelsmärtor.

Men som sagt så är det även ett vanligt inslag i hälsoprodukter. Idag så finns det ett brett utbud av krämer och liknande som inkluderar CBD på grund av dess lugnande effekt på huden.

CBD-olja är fullt lagligt och säkert att använda

Eftersom produkter som innehåller CBD inte innehåller den aktiva substansen av cannabis så är CBD fullt lagligt och säkert att använda sig utav. Det finns en del påvisade hälsofördelar och det finns ingenting i CBD som kan skada din kropp. Om du ändå känner dig osäker, eller nyfiken på att pröva, kan det vara en god idee att först föra en dialog med din doktor. På så sätt kan du få reda på om CBD passar för dig, samt praktisk information kring hur det kan användas