Ska du renovera badrum? Detta kan vara bra att tänka på

Ska du renovera badrum? Detta kan vara bra att tänka på

Sommaren och våren närmar sig, vilket betyder att vi går in i renoveringstider. Allt fler funderar på vad som ska bli nästa steg i renoveringen hemma eller sommarstugan. Är det kanske en badrumsrenovering som står näst på tur? Då kommer här några tips på vad som kan vara bra att tänka på när man tar beslut kring en renovering.

Att renovera ett badrum kan vara ett överväldigande projekt, men det kan också vara otroligt givande och roligt, det gäller bara att man försöker göra processen så bra som möjligt. Och det finns några knep.

Gör en rimlig tidsplan och budget

Det första man behöver tänka på är tidsplan och budget. Ett av de vanligaste problemen som uppstår vid en badrumsrenovering är just att tidplanen spricker eller att budgeten inte håller. Därför underlättar man för sig själv och alla inblandande om man gör en rimlig tidsplan från början. Med rimlig menas en som inte är allt för optimistisk, det måste finnas utrymme för att saker och ting tar något längre tid än idealet. Det samma gäller en budget. En badrumsrenovering är dyr, så fundera noga över vart pengarna ska gå.

Materialval och design

Med badrumsrenovering så är planering A och O. Om man verkligen vill att en renovering ska gå så smidigt som möjligt så gäller det att tänka igen, planera och ha en bra överblick över både materialval och design redan innan man går igång. Klinker, vad ska det vara för typ? Ska det vara duschbås eller badkar? Vad för typ av förvaring ska det finnas? Är det behov av tvättmaskin? Hur ska allting placeras i badrummet i slutändan? Det bästa man kan göra för sig själv är att göra en plan både för designen och för vilka material som ska ingå innan man påbörjar själva renoveringen. Annars kan det lätt bli att man tvingas till att göra nödlösningar som man i slutändan inte blir fullt nöjd med.

Ta hjälp utifrån

En annan sak som är bra att fundera över är vad man kan göra själv och vad man faktiskt behöver ta in hjälp till. En badrumsrenovering kan lätt bli ett överväldigande stort arbete som dessutom innefattar att arbeta med både VSS och el, något som kanske inte är det enklaste alla gånger. Fundera därför på vilka områden som det krävs experthjälp. Behöver man ta in en VVS:are och när ska denna person i så fall komma och jobba? Behöver elen dras om? Både el och vatten kan vara såväl farligt som svårt att arbeta med så att ta in en expert är oftast väl investerade pengar. Fundera kring detta redan innan renoveringen tar igång så minskar risken att man akut hamnar i en situation som man inte vill stå i.