ARK56 ÄlskaVår är två dagar med aktiva äventyr i Blekinge Arkipelag: 30 april & 1 maj.

ÄlskaVår i Blekinge – en aktiv Valborgshelg med uteliv för familjen

Under Valborgshelgen, 30 april och 1 maj, arrangeras ARK56 ÄlskaVår ­– ett sprudlande aktivt event med härliga upplevelser i en tid då lövskogen exploderar av grönska. Aktiviteterna arrangeras i anslutning till de länkade kustlederna i UNESCO biosfärområdet Blekinge Arkipelag.

ÄlskaVår är kostnadsfritt, med några få undantag, och bjuder på ett brett och roligt program med två gemensamma mål – att visa att naturen i Blekinge Arkipelag är härlig i alla årstider och att lyfta de många besöksnäringsföretag som erbjuder upplevelser året om. I höstas arrangerades ÄlskaHöst med samma upplägg och målsättning.

Från programmet:

Oavsett hur mycket action vi söker, om vi är ute mest hela tiden eller också vill mysa med en gofika. Oavsett om vi bara vill njuta av naturen eller få en massa ny kunskap på köpet. Oavsett. Så älskar vi vår. Naturen får färg, dofter och solen återvänder. ÄlskaVår är två dagar med allt det där som är så underbart med våren.”

Många sätt att njuta av våren

Helgen i skarven mellan april och maj är helt enkelt ett ypperligt tillfälle att prova på något nytt, kanske hitta en ny favorit, och att uppleva den vackra Blekingenaturen när den är som allra krispigast. Simone Wenzel, projektledare på ARK56 berättar om några av aktiviteterna och upplevelserna som bjuds under ÄlskaVår.

Aktiviteterna ligger även upplagda som Facebook-evenemang och i ARK56-appen så det är enkelt att hitta och planera sina ÄlskaVår-dagar. Det finns massor att göra och det kan vara svårt att välja. Här är några riktiga höjdare bland programpunkterna:

• Upplev Aspös historia under en guidad tur
  • Gör en dagsutflykt till Stenshamn, längst ut i öster i Karlskronas skärgård
  • Starta dagen med Gökotta i vitsippsbacken i Järnavik
  • Häng med guiden på en fartfylld MTB-tur i Arkipelagen
  • Gå på historisk skattjakt i Kristianopel
  • Vandra vackra Svalemålaleden på korvrunda med tips
  • Lär dig mer om laxens liv och fisket i Mörrumsån

Samla märken – vinn fina priser och få godsaker

När du deltar i någon av aktiviteterna, samlar du ”incheckningar”, klistermärken som ger dig något extra på de caféer och restauranger som är en del av ARK56 ÄlskaVår – vilka det är ser du i programbladet. Det är bara att visa upp foldern med dina inklistrade märken när du beställer. Samlar du ihop tre eller fler incheckningar under de två dagarna, kan du dessutom vara med och tävla om fantastiskt fina priser.

Tror på fin uppslutning

­– Jag och mina kollegor ser väldigt mycket fram emot eventet eftersom vi hoppas och tror på en fin uppslutning. På massor med nyfikna familjer som vill passa på att upptäcka något nytt i Blekinges härliga natur den här våren. Vi vill göra det lättare att hitta ut och visa upp de många fina företag som ligger längs ARK56, säger Simone avslutningsvis.

Läs mer och hitta alla aktiviteter på webbplatsen eller i ARK56-appen.

Frågor? Kontakta Simone Wenzel på simone.wenzel@blekingearkipelag.se eller 0700-10 15 76.

ÄlskaVår arrangeras av Blekinge Arkipelag i samverkan med Visit Blekinge och finansieras av Tillväxtverket.