Fler ska välja Blekinge – nu lanseras ett nytt platsvarumärke

Fler ska välja Blekinge – nu lanseras ett nytt platsvarumärke

Idag den 21 maj lanserades Blekinges nya platsvarumärke, en satsning som involverat över 600 personer. Syftet är att stärka Blekinges marknadsposition och skapa en tydlig och attraktiv bild av länet så att fler väljer att bosätta sig här, starta företag här eller besöka regionen.

Blekinge, med sin höga livskvalitet, innovationskraft och karriärmöjligheter, har potential att attrahera fler invånare och företag. Trots detta har länet sedan millennieskiftet haft en befolkningsminskning. För att stärka Blekinges marknadsposition har ett gemensamt platsvarumärke arbetats fram, tillgängligt för alla som vill locka hit fler invånare, medarbetare, studenter, företag och besök.

-Vi har skapat en palett av verktyg så att vi både tillsammans och individuellt får stöd i att kommunicera våra styrkor och fördelar. Det som är Blekinges spets och som skiljer oss från konkurrenterna är att vi har närhet till många olika parametrar. Här behöver man inte välja. Vi har både livskvalitet och karriärmöjligheter, rikt historiskt arv och expansivt näringsliv med stark innovationskraft. Vi har närhet till både beslut och kontaktvägar, och lika nära till vardagen och livsnjuteriet, säger Lotta Johansson på Visit Blekinge som varit projektledare för satsningen.

Arbetet påbörjades genom satsningen Live in Blekinge som startades i maj 2023 och som har utvecklats tillsammans med kommuner, region, företag, akademi, föreningsliv och invånare.

- Det har varit en självklarhet att medverka i detta arbete, säger kommunikationsdirektör Madeleine Flood och fortsätter: Vi har ett stort behov av att visa upp länet och alla de möjligheter som finns här. Självklart är det mycket bättre att vi då går samman och gör detta tillsammans, i stället för var och en för sig. Det ger en helt annan kraft och det blir dessutom mer kostnadseffektivt.

Ett starkt och levande föreningsliv är en viktig del i att vara en attraktiv plats. Mathias Roos är distriktsidrottschef på RF-SISU Blekinge som organiserar närmare 60 000 Blekingebor inom idrottsrörelsen. För honom har det varit självklart att delta i arbetet, och han är nöjd med resultatet.

-En viktig framgångsfaktor är att vi redan från början verkligen ville skapa någonting som vi alla kan stå för och som alla verkligen kan använda när vi berättar om Blekinge. För oss kommer det vara helt naturligt att använda det nya platsvarumärket när vi ska locka till oss stora idrottsevenemang eller när vi berättar om all den verksamhet som Blekinges föreningar arrangerar varje dag. Blekinge knyter oss samman, och här är det nära till varandra, till idrotten, till jobbet och till besluten. Det är en unik plats som vi är mycket stolta över, säger Mathias Roos.

Hur ska platsvarumärket användas?

Med platsvarumärket Blekinge. Kom närmare. ser vi möjligheter att tillsammans stärka den positiva bilden av Blekinge. Platsvarumärket består av en palett av bla kärnvärden, målgrupper, löfte och budskap, och är fritt att använda för vem som helst som vill stärka sitt eget och Blekinges varumärke. På www.blekinge.se finns exempelvis tillämpningsmallar för att bygga egna marknadsföringsinsatser, riktlinjer för användning av exempelvis bilder och filmer, och platsberättelse om Blekinges styrkor och erbjudande. Verktygslådan innehåller många fler delar, och kommer dessutom utvecklas med tiden. Kommande inslag är exempelvis kampanjer, bild- och filmbank och mässmontermaterial att låna.

- Redan när vi startade arbetet med Blekinges nya platsvarumärke förra året konstaterade vi hur viktigt detta arbete är för att skapa tillväxt i länet. När vi nu är framme vid lanseringen känns det väldigt bra med det breda förankringsarbetet som är gjort genom hela processen. Nu ser jag fram emot att vi med gemensam kraft når ut till de som vill leva, verka och bo i vårt län, säger Fredrik Thomasson (SD), styrelseordförande i Visit Blekinge samt ordförande i regionala utvecklingsnämnden.