Bild från Svenska Golfförbundet. Fotograf Göran Söderqvist.

Nordisk golftour till Blekinge: gemensam treårig satsning på golfevenemang

Idag står det klart att Blekinge Golfdistrikt kommer att stå värd för MoreGolf Mastercard Tour under treårsperioden 2023–2025. Ett ypperligt tillfälle att visa upp och öka kännedomen om de fina banorna på Sveriges Golfkust.

Initiativtagare till tävlingarna är Blekinge Golfförbund. ”Det är oerhört glädjande att Svenska Golfförbundet har gett oss förtroendet att stå värd för dessa tävlingar under de kommande tre åren. Självklart är det en fjäder i hatten för hela Blekinge som golfdestination” säger Jan-Erik Andersson, ordförande Blekinge golfförbund.

Maj månad = elitgolf

Under åren 2023 till 2025 kommer den svenska och skandinaviska herreliten tävla på banor runtom i Blekinge i maj månad. Först ut är Trummenäs GK som blir lokal arrangör för MoreGolf Mastercard Tour år 2023, därefter följer Karlshamns GK (2024) och till sist Sölvesborgs GK (2025).

Mattias Pettersson, Destinationsutvecklare på Visit Blekinge, är också han förväntansfull: ”Detta initiativ från Blekinge Golfförbund är naturligtvis mycket positivt för utvecklingen av Blekinge som destination. Nu får vi chansen att verkligen visa upp Sveriges Golfkust i all sin glans, för såväl elitspelare som motionärer under hela tre år. Det ligger helt i linje med Blekinges regionala utvecklingsstrategi och kopplar både till förbättrad folkhälsa och stärkt besöksnäring.”

Viktig insats av klubbar och kommuner

Satsningen är möjlig tack vara samarbeten på lokal och regional nivå menar Mattias Pettersson: ”Tongångarna har varit mycket positiva från första stund, dels från golfklubbarna själva, men framförallt så har Karlskrona, Karlshamn och Sölvesborgs kommuner varit oerhört måna om att skapa bästa möjliga förutsättningar för genomförandet och bidragit med både kunskaper och ekonomiska medel. Utan kommunernas insatser hade det varit en betydligt mer krävande resa. ”

Även Svenska Golfförbundet vill stämma in i hyllningskören: ”Dialogen med parterna i Blekinge har verkligen varit givande och vi är oerhört glada över att det mynnat ut i ett långsiktigt samarbete som möjliggör att touren kommer på besök. Vi ser mycket fram emot att genomföra tävlingarna tillsammans med arrangörsklubbarna 2023–2025”, säger Frida Bräster, ansvarig MoreGolf Mastercard Tour på Svenska Golfförbundet.

Frågor? Kontakta:

Jan-Erik Andersson, Blekinge Golfförbund: 0730-55 87 25

Frida Bräster, Svenska Golfförbundet: 0705-62 37 68

Mattias Pettersson, Visit Blekinge: 0731-51 43 61

Kategorier

Visit Blekinge AB (svb) ägs av Region Blekinge och länets kommuner. Vårt uppdrag är, att i nära samverkan med näringslivet, ägarna och andra offentliga intressenter, skapa optimala förutsättningar för utveckling i regionen – inte bara av besöksnäringen utan också av inflyttning, talangattraktion och etableringar.

Bolaget har både det nationella och internationella marknadsuppdraget att öka Blekinges konkurrenskraft med effektiv och bred marknadsföring som stärker varumärket Blekinge. Vi står för insatser och aktiviteter som ska öka antalet besökare enligt de mål som tagits fram i strategin för besöksnäringen och i den regionala utvecklingsstrategin. Oavsett kommunikationskanal och anpassningar för våra målgrupper, handlar alla Visit Blekinges insatser om att fler ska upptäcka och välja Blekinge.

Fredrik Jenfjord

Presskontakt VD/CEO +46702875445

VisitBlekinges Verksamhetsidé

Visit Blekinge AB (svb) ägs av Region Blekinge och Blekinges kommuner. Visit Blekinge har till uppdrag att öka kännedomen om Blekinge. Vi ska marknadsföra Blekinge till utsedda målgrupper för att få fler besökare, talanger till näringslivet och övriga arbetsgivare samt bidra till fler etableringar och investeringar.

Visit Blekinge AB svb
Christopher Schrödersgatan 9