4 familjevänliga sommarfavoriter i Dalarna

4 familjevänliga sommarfavoriter i Dalarna

Snart är sommaren här och i Dalarna finns massor att göra för den som semestrar med barn. Häng med de spralliga sagofigurerna på Tomteland eller hör om hemligheter under jord i Falu Gruva. Gör en tidsresa hos Zorn eller hälsa på djuren i Visentparken. Här har vi samlat fyra sommarfavoriter för hela familjen. Lek, utforska och upptäck somriga äventyr.

Busa med Tomten och hans vänner på Sagolandet Tomteland

Kliv in i den magiska sagovärlden i de djupa skogarna utanför Mora. I den stora utomhusparken finns många fantasifulla miljöer som Trollrike, Drakland, Älvariket, Skugglandet och Sagotorget. Här möter du Tomten och alla hans vänner nissarna, trollen, älvorna, Sagofen, Häxan och många fler som tar dig med på musikaläventyr och bjuder in till en massa bus och skoj.

Se mer på Sagolandet Tomtelands hemsida.

Historieäventyr vid Falu Gruva

Vid Falu Gruva kan du utforska omgivningarna både ovan och under jord. Under en guidad tur ner i gruvan får man höra intressanta historier medan man går genom gruvgångar och förbi djupa schakt. Väl uppe på marken igen kan man utforska de interaktiva utställningarna i gruvmuséet och prova på hur det var att klättra på gruvstegar, åka hiss i gruvschaktets tunna, prova medeltida kläder bland mycket annat – här kan man tillbringa många timmar. Passa också på att hälsa på hos familjen Eriksson där tiden har stått stilla sedan år 1897 och 1958.

Se mer på Falu Gruvas hemsida.

Gör en tidsresa på Zorns gammelgård i Mora

Färdas genom historien i ett lustfyllt och spännande äventyr som leder fram till 1870-talet, den tid då Anders Zorn var barn. Tillsammans med en guide får ni kliva in i timmerstugorna och uppleva hur livet var förr i tiden. Träffa människorna som levde där, smaka på maten och lyssna på deras musik.

Här finns många roliga och lärande aktiviteter; vad sägs om att bygga en tidsmaskin, måla en dalahäst, lära er timra eller tävla i olika spel från förr? Ett måste är att prova kläderna människorna bar på den här tiden och ta en selfie.

Se mer på Zornmuseets hemsida.

Hälsa på hos urtidsdjuren i visentparken

Möt det ståtliga, mäktiga och respektingivande urtidsdjuret visenten på Avesta Visentpark. Gå en guidad visning och lär dig mer om visenterna, avelsarbetet och djurskötseln och varför de bor just i Avesta. Du kan också utforska och lära mer om visenterna på egen hand med en digital guide. På gården finns stora grönområden för lek och bus. Färglägg visenter i lekstugan eller prova klätterstolpe, gungor, hopphage och styltor. Mysig miljö och gofika väntar i Ladugårdscaféet

Se mer på Avesta Visentparks hemsida.