Den mystiska succéutställningen "Aquanauts - Expeditionen till Siljansringen 1897" återkommer till sommarens Avesta Art.

5 kulturpärlor i Dalarna i sommar

Sommaren i Dalarna är ett mecka för den kulturintresserade. Utställningar och aktiviteter, med både med historisk och nutida touch, väntar den som är nyfiken på konst och kultur. Här har vi samlat 5 kulturella måsten i sommar.

1. Dalarna Art Trail: Roadtrip med 12 konstpauser

Gör en resa i konstens tecken med tolv stopp runt om i sommardalarna. Upptäck konstnärsvännerna Ottilia Adelborg och Hilma af Klint, aquanauter, landskapelser och skulpturala uttryck, Max Books måleri, Manet, minnen och samtidssatir av Wisti. Hitta Dalarnas mest intressanta och högkvalitativa konstupplevelser sommartid i en spännande mix av mindre gallerier och större arenor.

Öppettider varierar beroende på aktör, i mitten av juni har de flesta öppet och välkomnar besökare till mitten av september.

Läs mer: Dalarna Art Trail.

Hilma af Klimt är mer populär än någonsin och i sommar visas ett urval av hennes verk påpå Dalarnas museum i Falun.

2. Falu Gruva: Avgörande svensk historia

Ett besök vid Falu Gruva är en upplevelse utöver det vanliga. Här befinner du dig i hjärtat av Världsarvet Falun, på en plats med tusen år av historia. Följ med på en guidad tur ner i gruvan och besök delar som har anor från 1600-talet. Här får du höra om gruvans historia, om hur det var att arbeta där och några av alla sägner och legender om gruvan.

Öppet året runt.

Läs mer: Falu Gruva.

3. Hildasholm: Magiska trädgårdar

Hildasholm är läkaren och författaren Axel Munthes bröllopsgåva till sin fru Hilda och här väntar ett överraskningarnas hus och trädgårdar. Gå på en guidad visning i huset eller på egen hand i parken och de grönskande omgivningarna. I sommar ställer ett antal välkända konstnärer ut sina skulpturer i de olika trädgårdsrummen.

Öppet dagligen 12 juni – 15 augusti.

Läs mer: Munthes Hildasholm.

4. Avesta Art: Mystisk succé återkommer

Förra årets succéutställning "Aquanauts – Expeditionen" återvänder till Avesta Art och Verket. Vad hände deltagarna under en av förra sekelskiftets mest dramatiska forskningsexpeditioner? I mystiska miljöer visas dagböcker, fotografier, teckningar och 120 år gamla doftspår från den övernaturliga berättelsen om släktet Homo Aquatis. Följ den lika fängslande som ödesdigra expeditionen till Siljansringen i juni 1897.

Visas 15 maj – 12 september.

Läs mer: Avesta Art.

5. Zornmuseet: Internationella storstjärnor

I sommar får Zorns egen konst, som alltid finns till beskådan, sällskap av storstjärnor som Monet, Gauguin och Cézanne i den mest påkostade utställningen någonsin i Dalarna. Till utställningens huvudnummer hör målningen Päronskalaren av Manet. Den ägdes också en tid av Zorn, innan han skänkte den till Nationalmuseum. Nu visas den för första gången i Mora.

Visas 12 juni – 5 september.

Läs mer: Zornmuseet.

Tänk på att öppettider och -tillfällen kan variera under sommaren. Ofta krävs förbokning, speciellt för eventuella guidade visningar. Likaså kan förutsättningar för öppethållande och hur besöken kan genomföras påverkas av aktuella riktlinjer och rekommendationer. Stäm alltid av senaste uppdaterade information med respektive aktör vad som gäller inför besök.