5 ställen för grym höstcykling

5 ställen för grym höstcykling

Hösten är perfekt för cykling. Gärna på flowiga leder, över fjäll, förbi mysiga fäbodar och genom skog och mark. Här har vi samlat fem cykeldestinationer i nätverket Biking Dalarna som garanterat levererar en grym helhetsupplevelse, med inte bara riktigt bra cykling utan även lednära boende och härlig after bike.

1. Sälen

• TIPSTUR: Anslut till Vasaloppets 100-årsfirande och cykla längs den klassiska Vasaloppsleden.
  • BO: Stort utbud av hotell, stugor och lägenheter.
  • AFTER BIKE: Med hela Sälenfjällen till förfogande är möjligheterna oändliga: vandring, fiske, paddling, höghöjdsbanor och ett stort utbud av restauranger och nöjen.

2. Rättvik

• TIPSTUR: Farfarsleden (16 km) är en magiskt fin led som mestadels går på tallhedar. Lätt kuperad, snabbcyklad och ren mtb-glädje.
  • BO: Hotell Lerdalshöjden, Siljansbadets Camping & Stugby, Stiftsgården.
  • AFTER BIKE: Köp Rättviksglass på torget och njut av solnedgången vid Långbryggan.

3. Mora

• TIPSTUR: Eldristuren (24 km) är en lättcyklad led som slingrar sig genom Vasaloppsland på stigar och skogsvägar.
  • BO: Mora Hotell, First Camp Mora Parken.
  • AFTER BIKE: Kyrkogatan bjuder på en mysig mix av butiker, caféer och restauranger. Promenera längs Siljan vid Saxviken och njut av vågornas kluckande.

4. Bjursås

• TIPSTUR: Hambergsspurten (13 km) för den som vill ha puls, utmaning och rolig mtb-cykling. Västanbergsrundan (16 km) går huvudsakligen på lättcyklad grusväg och bjuder på dalaidyll deluxe.
  • BO: Stugor eller camping på Bjursås Berg & Sjö.
  • AFTER BIKE: Ta en tur till Dössberget. Ät eller fika på värdshuset och njut av omgivningarna i ”Dalarnas Schweiz”. Besök handelsboden, gammelgården, fordonsmuseet och dalahästutställningen (som sägs vara en av världens största).

5. Orsa Grönklitt

• TIPSTUR: Flowtrail (2 km) är en fartfylld flowled med doserade kurvor.
  • BO: Hotell, stugor eller lägenheter med bike in-bike out.
  • AFTER BIKE: Häng vid Rädsjön. Sandstrand perfekt för svalkande bad, grillplats och möjlighet att hyra kanot, kajak eller SUP.

BIKING DALARNA

Biking Dalarna är ett samarbete mellan cykelområden i Dalarna som erbjuder upplevelser av hög kvalitet. Totalt finns 20 områden att utforska, från Säfsen i söder till Idre Fjäll i norr. Med 130 mil uppmärkta leder för cross country och 25 leder för downhill, gemensam ledmärkning, gradering av leder och garanterat bra kringservice är detta Sveriges största cykelparadis.

Läs mer och hitta alla cykelområden på bikingdalarna.se.