Vid Falu Gruva väntar historiska äventyr både nere i själva gruvan och på det stora gruvområdet ovan jord.

6 familjevänliga favoriter i sommar

I Dalarna finns massor att göra för den som semestrar med barn. Häng med de spralliga sagofigurerna på Tomteland eller hör om folktro, sägner och hemligheter under jord i Falu Gruva. Lek loss på Leksand Sommarland, klättra fram i höghöjdsbanan och varva aktiviteterna med mysigt boende på camping eller hotell. Här har vi samlat 6 sommarfavoriter för hela familjen.

1. Träffa sagofigurerna på Tomteland

I de trolska urskogarna utanför Mora ligger Tomtelands sagolika världar. I den stora utomhusparken utspelar sig interaktiva äventyr i fantasifulla miljöer som Trollrike, Drakland, Älvornas rike, Sagotorget, Den förtrollade skogen och andra magiska platser du hittills bara besökt i sagorna.

Öppet 20 juni – 14 augusti, samt 20–21 och 27–28 augusti.

Läs mer och boka på Tomtelands hemsida.

2. Leksand Sommarland

Äventyrsparken Leksand Sommarland är ett måste på alla barnfamiljers sommarlista. Innanför grindarna väntar en mängd aktiviteter och äventyr, där några av de populäraste är wipeoutbanan i Siljan och förstås vattenlandet med sina tempererade pooler och tio vindlande vattenrutschkanor.

Öppet 18 juni – 14 augusti 2022.

Läs mer och boka på Leksand Sommarlands hemsida.

3. Historieäventyr Falu Gruva

Tänk att besöka ett världsarv! Vid Falu Gruva kan ni upptäcka tusen år av historia, via äventyr både ovan och under jord. På en guidad visning nere i gruvan får du veta mer om hur livet i gruvan var och på gruvområdet ovan jord kan du göra en tidsresa för att hälsa på gruvarbetarfamiljen Eriksson.

Öppet året runt.

Läs mer och boka på Falu Gruvas hemsida.

4. Magpirr hos Högt & Lågt

Sju olika hinderbanor på varierande höjd och med varierande svårighetsgrad. Här i Rättvik kan hela familjen ge sig ut i klätterparken, där banorna börjar på 1 meters höjd och den högsta punkten finns 15 meter upp, varifrån du slänger dig ut på en 140 meter lång ziplinetur.

Öppet från 7 maj 2022.

Läs mer och boka på Högt & Lågts hemsida.

5. Camping kring Siljan hos First Camp

Populära First Camp har flera anläggningar i Siljansbygden: Mora, Orsa och Rättvik. Den som är sugen på camping eller stugboende har med andra ord många alternativ att välja mellan. På Mora Parken kan du cykla eller vandra längs Vasaloppsarenan, som går rakt genom campingen, eller ta sikte på äventyrsgolf, bad, lekplatser och ett gediget sommarprogram med barnklubb och aktiviteter.

Läs mer och boka på First Camps hemsida.

6. Dalaidyll på hotell Gyllene Hornet

Checka in mitt i dalaidyllen Tällberg och gör familjevänliga hotellet Gyllene Hornet bli semesterns nav. På hotellet är poolen en självklar favorit, för att inte tala om den alldeles egna gymnastikhallen. Utanför hotellet passerar en vandringsled som löper genom byn, där ni kan upptäcka djur, natur och växter tillsammans.

Läs mer och boka på Gyllene Hornets hemsida.