Foto: Frans Björklund, Anna Holm, Anna Holm.

Barnens bästa vinter – Här är ställena att besöka i Dalarna

Det är hög tid att tänka på vintersemestern. Det är högt tryck på semester i Sverige med barn och det finns mycket att välja på för den aktiva familjen. Här i Dalarna finns massvis med skoj och dessutom alla förutsättningar att göra vinterresan så enkel och smidig som möjligt. Här har vi samlat sju favoriter som levererar barnens bästa vinterupplevelse.

Låt barnen hänga på ledarledda, barnvänliga aktiviteter som samtidigt frigör föräldratid. Kom ihåg att vintersäsongen är lång i Dalarna och det finns många veckor att välja mellan när du ska planera ditt besök. Om du kommer hit under lågsäsongsveckor och vardagar får ni mer utrymme i backar och på besöksmål. Dessutom kanske ni väljer att stanna lite längre än bara en helg? Det går ju faktiskt att arbeta på distans. Efter jobbet är det häng i skidbacken med barnen som gäller.

1. Orsa Grönklitt

På Orsa Grönklitt är målsättningen att barnen ska få sin bästa vecka på året – och ser till att bjuda på mycket mer än bara skidåkning. Här är det alltid något roligt på gång och den populära maskoten Blåbäret Bärra är ofta med och ser till att det blir busigt kul. Det finns till exempel många ledarledda aktiviteter som barnen kan vara med på, med Bärra i fokus, som detektivbyrå, snökonst och födelsedagskalas. Det händer också mycket på Orsa Rovdjurspark som ligger alldeles bredvid, ja nästan mitt i, skidbacken. Där väntar rovdjursskola, rovdjursspaning och lekrummet Varglyan.

Läs mer på Orsa Grönklitts hemsida.

2. Idre Fjäll

Förutom den häftiga fjällvärlden är det ett minst sagt maxat utbud för barnen på Idre Fjäll. Träffa de mysiga hästarna i stallet, utmana varandra inom familjen i någon av veckotävlingarna eller ta er till Askes lekplats. Frisk fjälluft gör gott för både kropp och knopp! Aske är också den som håller i trådarna för Askes skidskola – en solklar favorit som säkerligen gör att barnen utvecklar åkningen i rekordfart. När kinderna hettar av uteluften finns minst lika mycket att göra inomhus, med bowling, sporthall, dodgeball, badminton, pingis – och förstås riktigt skön stämning på barnens after ski.

Läs mer på Idre Fjälls hemsida.

3. Idre Himmelfjäll

Idre Himmelfjäll är Sveriges nyaste skidanläggning – och det tog inte lång tid för barnfamiljerna att hitta hit. Här väntar mysigt slingrande nedfarter framdragna genom trolsk fjällskog. Kanske stöter ni på någon av alla mystiska väsen som bott här på fjället sedan urminnes tider? Framför allt gröna och blå nedfarter, där den längsta backen mäter hela 3,2 kilometer. Nytt för i år är dessutom ett skidtorg med åkband för de allra minsta åkarna.

Läs mer på Idre Himmelfjälls hemsida.

4. Bjursås Berg och Sjö

I Bjursås utanför Falun kallas ibland för Dalarnas Schweiz – och här är det skön fjällkänsla, men med klart kortare restid. Ge er ut i en av anläggningens 21 pister och 11 liftar inklusive liftkarusell och rullband. Kanske tar ni sikte på skattjakten, där ni letar efter olika stationer i backarna för att sedan hämta ut er skatt. Dessutom finns olika barnområden, snowparks och Bag Jump. After skin spenderas kanske i familjerelaxen, på isbanan eller i längdskidspåren.

Läs mer på Bjursås hemsida.

5. Sagolandet Tomteland

I den stora utomhusparken i Gesunda utanför Mora kikar skogstomtarna fram bland det frusna lingonriset, tomtenissarna jobbar för fullt i Nissebyn och Tomten tränar sina flygrenar. Dessutom dyker det alltid upp många andra figurer som är sugna på bus och skoj. Sagofen, Häxan, Vinterfolket, vinterälvan Gnistra och hennes bror Sprak, Trollkungen och hans troll är alla på plats. Ett besök på Sagolandet Tomteland är som att kliva in i en annan värld – där du själv får vara med och leka. Under hela dagen är programmet fyllt av aktiviteter, teater, uppträdanden, upptåg och äventyr.

Läs mer på Tomtelands hemsida.

6. Kläppen

Under besöket på Kläppen i Sälen kommer barnen garanterat bekanta sig med syskonen Trolle & Trolla. Det händer ofta att de dyker upp i backen eller runt om på anläggningen, så håll utkik! De uppskattade trollen bjuder också in barnen att se på teater, dansa och sjunga med på afterski. Själva skidåkningen är familjevänlig med breda och välpistade alpinbackar med varierad fallhöjd som tillgodoser alla skicklighetsnivåer. Det unika med Kläppenberget är dessutom att det finns nedfarter i alla fyra väderstreck samt skog som skyddar mot både vind och kyla.

Läs mer på Kläppens hemsida.

7. Fjätervålen

På anläggningen norr om Särna är det inte bara skidåkningen i backen som är spännande. I Valles egen skogsslinga är fjällnaturen nära. Den som håller utkik och har tur kan ibland skymta något av fjällskogens vilda djur. I barnområdet Pingvinen finns en snäll pist med liten lutning, liksom en långsamtgående knapplift perfekt att lära sig åka i. Snöpark med hopp, rails och boxar finns också för de lite äldre barnen och vuxna leksugna. För ännu mera lek och fart finns det möjlighet att åka miniskoter, endera på egen hand eller tillsammans med en vuxen. Den som är ännu lite mer äventyrlig hänger med på skotersafari ut i skogen.

Läs mer på Fjätervålens hemsida.