Foto: Joakim Norenius, Tomteland, Richard Lindor.

Fem måsten för höstlovet i Dalarna

Dags för höstlov med massa bus, skoj och aktiviteter för barn i alla åldrar. Runt om i Dalarna är det full fart hela höstlovsveckan och det finns mycket spännande, roligt, lärorikt – och lite läskigt – att uppleva. Här har vi samlat fem förslag på höstlovsaktiviteter i Dalarna.

1. Spöklov med häxan på Tomteland

På Sagolandet Tomteland i Gesunda är det förstås häxan som står för programmet i den stora utomhusparken och hon är på sitt bästa bushumör. Tillsammans med Häxkusinerna, Alven, Huldran, Sagofen, busmössen och Tomten bjuder de på äventyr och show med sång, musik, teater, lek och upptåg. I Felodimestivalen tävlar sagofigurerna i en spännande melodifestival där du får vara med och rösta fram vinnaren. Alla Spöklovsdagar avslutas med ett Spöklovsdisco där du kan dansa loss ute på sagotorget med alla sagofigurer.

Spöklovet på Tomteland 2021 är öppet 2 – 6 november kl 10-16.

Läs mer på Sagolandet Tomtelands hemsida.

2. Folktro, sägner och hemligheter på Falu Gruva

Lite lagom läskigt, men rysligt spännande och lärorikt. Under höstlovet välkomnar Falu Gruva alla barn till en resa genom folktro, sägner och gruvans hemligheter. Gör dig redo att hoa som en berguv, skydda dig från maran, lösa bokstavsgåtan och möta gruvfrun. På plats får du en egen amulett som skyddar mot alla faror som kan lura. Den som vill ha en hand att hålla i tar med en vuxen.

Stora höstlovspaketet (från 3 år) passar hela familjen och inkluderar en guidad familjevisning i gruvan, entré till Gruvmuseet och en rad andra spännande aktiviteter ovan jord. Om du föredrar ett besök utan att följa med ner i gruvan är det Lilla höstlovspaketet som gäller.

Höstlovspaketen går att boka 1–6 november 2021.

Läs mer på Falu Gruvas hemsida.

3. Riddartema på Ornässtugan

Höstlovet på Ornässtugan har riddartema. I källaren kommer en återvändande korsriddare från det heliga landet berätta om sina upplevelser och om hur han utbildades och levde. Dessutom dubbas barnen så att de får ett eget riddarnamn. Ni tittar närmare på Ornässtugans rustningar och armborst och får en demonstration i försvar. I ett annat rum är det riddaren i sagans värld som står i fokus, bland annat berättas sagan om kung Arthur och svärdet i stenen.

Visningar ges dagligen mellan 4 och 7 november, kl 15.00, 16.00, 17.00, 18.00. Lämpligt för barn mellan 7 och 11 år. Fri entré, men begränsat antal platser och först till kvarn gäller. Måste förbokas.

Läs mer om Ornässtugan på Borlänge kommuns hemsida.

4. Roadtrip med stämpeljakt längs Kulturresan

Ta med barnen på en spännande upptäcktsfärd genom Dalarna under höstlovet. Flera av besöksmålen som utgör stopp längs roadtripen Kulturresan bjuder på lärorika, roliga och äventyrliga saker att göra speciellt för lovlediga barn. Både Falu Gruva och Ornässtugan är med, liksom Zornmuseet, Dalarnas museum och Carl Larsson-gården. Alla bjuder de på speciella barn- och familjeaktiviteter under höstlovet.

Extra roligt blir det dessutom om ni gör roadtripen till en utmaning i sig. Genom att införskaffa Kulturpasset kan du samla stämplar på vardera besöksmål. När ni har samlat alla nio får du den unika dalahästen som belöning för genomförd Kulturresa.

Läs mer om höstlovet längs Kulturresan.

5. Spökigt och snöigt utomhushäng i Orsa Grönklitt

I trakterna kring Mora och Orsa har höstlovet blivit lika med Spöklov, en egen och extra rolig variant av Halloween-firande. Då går hotell, anläggningar och besöksmål in för att vara lite extra spöklika, busiga och läskiga. På Orsa Grönklitt kan du besöka Orsa Rovdjurspark, säga hej till de många olika djuren och gå på en lärorik upptäcktsfärd i parken. Eller så utmanar ni varandra i skidspåren – för ja, det finns snö! Spökpyssel, spökvandring och spökbuffé på Toppstugan är andra spännande aktiviteter för hela familjen. Självklart finns det mycket mer att göra på anläggningen. Hösten på Orsa Grönklitt inkluderar till exempel både cykel, vandring och fiske. Kanske avrundar ni med en familjeturnering i bowling?

Läs mer om Spöklovet på Orsa Grönklitts hemsida.