Fem mysiga gårdsbutiker i Dalarna

Fem mysiga gårdsbutiker i Dalarna

Sommaren står för dörren och med den kommer gårdsbutikernas högsäsong. Gör en mysig utflykt till någon av de många smakrika guldkorn som finns i Dalarna och djupdyk i de bästa lokala smakerna. Här väntar ost, strutshamburgare, knäckebröd, chark och tunnbröd. Ät eller fika på plats och köp sedan med det godaste hem.

1. Murboannas Ost, Borlänge

Murboannas Ost har tillverkning och gårdsbutik utanför Borlänge. I deras sortiment finns ostar som är hårda och mjuka, milda och smakrika. Koppslahyttans Underbara är till exempel en mild och krämig vitmögelost av camembert-typ och den som vill ha lite starkare smak siktar in sig på den lagrade blåmögelosten Frostbos fina. Båda gör sig perfekt med en god marmelad. Botanisera i gårdsbutiken och från gårdens café rekommenderas givetvis något ostigt som osttallrik, ostpaj eller den omåttligt populära ostkakan.

Läs mer: Murboannas Ost

2. Sahlins Struts, Borlänge

Hos Sahlins Struts, även de utanför Borlänge, är det struts som gäller. På familjens gård bor ett hundratal strutsar i olika åldrar som gärna visar upp sig för nyfikna besökare. Här går du på en guidad tur, utforskar gårdsbutiken, tar en fika eller äter en god lunch. På gården finns en väl tilltagen uteservering, där strutshamburgare och gårdsglass hör till favoriterna. I gårdsbutiken finns delikatesslådor i olika utformning, damvippor, hudvårdsprodukter och presenter – alla med utgångspunkt i gårdens fjäderbeklädda huvudpersoner.

Läs mer: Sahlins Struts

3. Skedvi Bröd, Stora Skedvi

Den goda mötesplatsen i Stora Skedvi är ett måste för alla som lockas av en välsmakande måltid. Ät lunch på restaurang, känn värmen från ugnarna där knäckebrödet Skedvi Bröd bakas och utforska den välsorterade saluhallen. Här är charkdisken fylld med det bästa tänkbara köttet från gårdarna i byn och hyllorna dignar av produkter och råvaror från bygden. I sommar planerar dessutom Dalarnas mesta matmecka att skapa inspirerande matmiljöer utomhus. Gör en utflykt och se vad som står till buds när just du är på plats.

Läs mer: Skedvi Bröd

4. Korvfabriken, Skattungbyn

Hos Korvfabriken i Skattungbyn finns gott om läckerheter till sommarens middagar. I den lilla gårdsbutiken väntar färskkorv, marinerat kött till grillen, salami, andra lufttorkade produkter och mycket annat gott. Allt tillverkas av kött från närområdet, ekologiska kryddor, havssalt – och inget annat. Rena, nytänkande och läckra smaker med andra ord.

Läs mer: Korvfabriken kött, chark och mathantverk

5. Rättviks Tunnbrödsbageri och handelsbod, Rättvik

Följ doften av nybakat tunnbröd i centrala Rättvik. På Rättviks Tunnbrödsbageri bakas alltifrån det traditionella tunnbrödet till tuttul, som är smaksatt med anis och fänkål, till kavelbulle som är en större brödkaka med smör, mjöl och kryddor. I handelsboden går det att köpa med sig av allt som bakas i bageriet, liksom lokalproducerade läckerheter som ost, dryck och bröd.

Läs mer: Rättviks Tunnbrödsbageri

Taste of Dalarna

Alla fem gårdsbutiker är medlemmar i Taste of Dalarna, ett nätverk av gårdsbutiker, producenter, hantverksbryggerier, caféer och restauranger som sätter de lokala råvarorna och de lokala smakupplevelserna i främsta rummet.

Läs mer: tasteofdalarna.se

Tänk på att öppettider kan variera under sommaren. Ofta krävs förbokning. Likaså kan förutsättningar för öppethållande och hur besöken kan genomföras påverkas av aktuella riktlinjer och rekommendationer. Stäm alltid av senaste uppdaterade information med respektive aktör vad som gäller inför besök.