Foto: Jakob Wallin, Korså Forest Camp/Wild Sweden.

Här kan du glampa i sommar

Glamping har seglat högt upp på campingradarn den senaste tiden. Tältet är lite större, lite lyxigare – och framför allt redan rest. Vare sig det står mitt ute i vildmarken eller på en befintlig camping är det en mysig boendeform och en upplevelse utöver det vanliga. Här är tre ställen i Dalarna där du kan testa glamping i sommar.

1. Glamping för barnfamiljen på Leksand Strand

Glamping på Leksand Strand är det perfekta alternativet för barnfamiljen. Här står de mysiga tipitälten uppställda på rejäla trädäck med utemöbler, bäddar, matbord och kyl. Inget kånkande av egen utrustning eller egenhändig resning av tält. Istället är det bara att parkera bilen och checka in hela familjen. Förutom den fina utsikten över Siljan och alla aktiviteter som anläggningen bjuder på i form av exempelvis minigolf, bad och lekplatser finns även sommarfavoriten Leksand Sommarland bara ett stenkast från glampingtältet. Här leker hela familjen loss bland karuseller, höghöjdsbanor, motorland och poollandskap med rutschkanor, forsar och fritt fall.

Läs mer: Glamping på Leksand Strand.

Glamping på Leksand Strand.

2. Bekväm glamping i vildmarken hos Korså Forest Camp

Tänk att du ligger i en dubbelsäng i ett stort ljust tält med utsikt över en vildmarkssjö. Det är precis som att tälta, men ändå sova i en skön säng med rena lakan som på hotell. Glamping är ett nytt sätt att campa för dig som vill komma närmare naturen men ändå ha det bekvämt. En typisk ”glampingdag” på Korså Forest Camp vaknar du upp till skvalpande vågor, äter frukost på bryggan för att sedan ta en paddeltur med tillhörande dopp. Kanske plockar du bär och svamp i skogen, vilar i en hängmatta eller kryper upp med en filt framför lägerelden.

Läs mer: Korså Forest Camp.

Glamping på Korså Forest Camp. Foto: Jakob Wallin.

3. Glamping mitt i nationalparken vid Rösjöstugorna

Ute på fjället, en timmes vandring från ett av Sveriges högsta vattenfall Njupeskär, ligger nationalparkscampet Rösjöstugorna. Nytt för i år är att stugorna har fått sällskap av glampingtält, med gasolkamin för värme, sköna bäddar, LED-belysning och full ståhöjd. Bara att kliva upp, öppna tältduken och blicka ut över den storslagna utsikten med fjällplatån där du kan se i stort sett hur långt som helst. Det går att boka färdig middag alternativt välja att laga själv inne i Storstugans kök. Det går även att hyra eka, kajak eller kanot och fiska i Rösjön, precis utanför dörren. För att inte tala om bastun, som med bästa läge har fri sikt åt alla håll mot de omgivande fjällen. Dagarna spenderas med vandringar runt om i nationalparken eller åt att bara njuta av de milsvida fjällvyerna.

Läs mer: Rösjöstugorna, Fulufjällets Nationalparkscamp.

Rösjöstugorna i Fulufjällets nationalpark.

Tänk på att bokningsbara tillfällen kan variera under säsongen. Likaså att förutsättningar för öppethållande och hur besöken kan genomföras påverkas av aktuella riktlinjer och rekommendationer. Stäm alltid av senaste uppdaterade information med respektive aktör vad som gäller inför besök.

Hitta fler boenden i Dalarnavisitdalarna.se/boende