På kulturresa i Dalarna. Vy från Söderås, Rättvik.

Kulturresan i Dalarna – 9 ikoniska platser

Åk på rundresa i Dalarna med nedslag på platser som avslöjar spännande delar av Sveriges historia. Utforska autentiska kulturmiljöer och kliv in i konstnärshem, världsarv och historiska industrimiljöer och ta del av berättelser om människor som har lämnat bestående avtryck. Och kom ihåg att packa Kulturpasset! Det ger dig extra fina erbjudanden på varje besöksmål.

1. Verket, Avesta. Upplev en magisk mix av historia, konst och modern teknik. Den gamla järnbrukshyttan har förvandlats från sotig, mullrande industrimiljö till ett inlevelsemuseum utan dess like. Missa inte sommarens utställning med internationell samtidskonst på temat ”Spår av tid, spår av liv” som pågår 13 maj–17 september. Se mer på Verket/Avesta Arts hemsida

2. Dalarnas museum, Falun. Här samlas Dalarnas rika kulturhistoria. Mitt i centrala Falun ligger museet där du bland annat kan njuta av grafik och målningar av folkkära dalakonstnärer, den stora samlingen av dalahästar och drömma dig bort bland färgsprakande sockendräkter i utställningen ”Klädd i konsten”, 17 juni–30 september. Premiären av Dalarna Folk Fashion Weekend hålls här den 15–17 september. Se mer på Dalarnas Museums hemsida.

3. Carl Larsson-gården, Sundborn/Falun. Ett av världens mest kända konstnärshem ligger i Sundborn och är en ikon inom svensk heminredning och familjeliv. Här bodde konstnären Carl Larsson med sin fru Karin och deras barn. Följ med på en guidad visning och hör berättelserna om det världsberömda konstnärsparet, konsten, kärleken och deras bullriga liv. Missa inte utställningen på Konsthallen Kvarnen, "Karin Larsson – låt handen synas", där Karins konstnärskap står i fokus. Visas 18 maj–20 augusti. Se mer på Carl Larsson-gårdens hemsida.

4. Falu Gruva, Falun. Utforska en plats med tusen år av historia. Under jord syns spåren av hundratals år av gruvdrift och under en guidad tur får du uppleva stora salar, vindlande gångar och djupa schakt. Ovan jord finns Gruvmuseet med utställningar som bjuder in till utforskande och lärande. I två stugor som också är tidsmaskiner kan du hälsa på hos gruvarbetarfamiljen Eriksson och se hur de levde 1897 och 1958. På området finns också restauranger, café, ett mysigt bed and breakfast och butiker. Se mer på Falu Gruvas hemsida.

5. Ornässtugan, Borlänge. Vackert belägen på en udde i sjön Runn mellan Borlänge och Falun ligger Sveriges kanske mest kända timmerbyggnad, mycket tack vare Gustav Eriksson Vasas besök då han flydde från danskarna genom Ornässtugans dass. I år är Ornässtugan kanske mer aktuell än någonsin då 500-årsjubileet av Gustav Vasas kröning firas. Följ med på en guidad visning och hör om platsens spännande historia och Gustav Vasas dalaäventyr. Passa också på att fika i caféet. Se mer på Ornässtugans hemsida.

6. Hildasholm, Leksand. I år firar Hildasholm 25 år som besöksmål. Huset från 1910 är läkaren och författaren Axel Munthes bröllopsgåva till sin fru Hilda. Förutom huset är den fantasifulla trädgården vida känd och i sommar ställer fem skulptörer ut sina verk i parken. Dessutom erbjuds workshops med konstnärer, afternoon tea, barnteatervecka, konserter i salongen och musikfestivalen Hildasholmsmusiken. Se mer på Hildasholms hemsida.

7. Nils Olsson Dalahästar, Nusnäs. Se tillverkningen av världens kanske mest kända häst – dalahästen. Som besökare är du välkommen att gå runt i verkstaden på egen hand och ställa frågor till de kunniga hantverkare som jobbar med just sin del i kedjan. Varför inte prova att måla en egen dalahäst, en populär aktivitet för barnfamiljen. I butiken finns dalahästar i olika storlekar, färger och modeller. Sommartid finns också ett café med enklare lunch och fika. Se mer på Nils Olsson Dalahästars hemsida.

8. Zornmuseet, Mora. Besök världens största samling verk av Anders Zorn. Få en unik inblick i hans och hustruns Emmas liv och beundra vattenskildringar, folklivsbilder, nakenstudier och snidade skulpturer. Sommarutställningen ”Zorn under ytan” djupdyker bokstavligen i Anders Zorns konstnärskap. Tack vare banbrytande forskning, röntgenbilder, färganalyser och fotografier, får du en inblick i Zorns process från idé till färdig bild. Visas 18 maj–3 september. Se mer på Zornmuseets hemsida.

9. Porfyrmuseet, Älvdalen. Här visas en unik kombination av lokala industri- och kulturskatter, där unika samlingar av konstverk i porfyrsten och instrument samlas på en och samma plats. Vandra runt på egen hand bland de unika samlingarna och beundra hantverket, de maffiga porfyrföremålen och de häftiga gitarrerna. Fråga gärna personalen om de har någon spännande historia eller anekdot på lager – att höra historierna om människorna som tillverkade föremålen ger ännu en dimension till besöket.

Passa på att köpa Kulturpasset som ger extra fina erbjudanden och rabatter hos respektive besöksmål. Samla en stämpel på varje plats. När passet är fullstämplat får du, förutom de upplevelser du redan fått på nio unika platser, den specialdesignade dalahästen som en extra belöning för en genomförd Kulturresa. Kulturpasset är giltigt i två år från inköpsdatum och kostar 125 kronor. Passet finns att köpa hos respektive besöksmål samt digitalt på visitdalarna.se/kulturpasset.