Foto: Anna Holm, Visit Dalarna.

Sveriges bästa cykling finns i Dalarna

Cykelsajten Happyrides läsare har röstat fram landets bästa cykelupplevelser och hittills har två topplaceringar knipits av Dalarna: Sveriges bästa trailcenter för stigcykling finns i Rörbäcksnäs och Sveriges bästa motionslopp är Cykelvasan.

Så här skriver Happyrides redaktion om vinnarna i omröstningen:

Sveriges bästa trailcenter 2023:
Den lilla byn Rörbäcksnäs i Sälen, beläget strax vid den norska gränsen är omgiven av stora, penningstinna cykeldestinationer som Trysil och Lindvallen. Ledcentret i Rörbäcksnäs var ett av de första i Sverige i sitt slag där man under många år nu samlat ihop den lokala cyklingen, märkt upp den och satt ut på en karta, allt med en gemensam utgångspunkt. Och cyklingen på flowiga stigar i gles tallskog verkar onekligen gå hem i de svenska stugorna.

Sveriges bästa motionslopp 2023:
Vasaloppet är världens största och äldsta motionslopp på skidor och det verkar som att den proffsiga organisationen i Mora fått till en klassiker även på sommaren. Även om terrängen under Cykelvasan kanske inte är den svåraste så lockar loppet tiotusentals deltagare varje år som trampar i Gustav Vasas cykelspår (eller kanske inte just det då) mellan Sälen och Mora.