Tre annorlunda vinteräventyr i fjällen

Tre annorlunda vinteräventyr i fjällen

Res till fjällen i vinter och njut av lugnet på nära håll. Dalarnas magiska fjällvärld ligger bara några timmar bort, men bjuder på drömmiga vinteräventyr med allt du behöver för en annorlunda och minst sagt minnesvärd semester. Koppla bort, koppla av och njut av naturen och nya upptäckter i gnistrande vintermiljöer. Här är tre spännande alternativ i norra Dalarna.

1. Hotellweekend vid foten av fjället

Stora rum, sköna sängar och mysigt häng framför brasan efter en dag ute i snön. Med Idre Fjälls kanske bästa läge är det alltid nära till hela utbudet av aktiviteter – självklart har de flesta starka inslag av fjäll. Susa nedför pisterna, glid fram i längdskidspåret eller hyr en skoter och gasa loss. Hotellets restaurang PW Kök & Bar serverar smakfulla rätter som tar in pärlorna från det lokala skafferiet mixat med inspiration från andra håll. Testa läckerheter som kryddbakad fjällröding med forellrom, Sandefjordsås och råstekt blomkål från den säsongsvarierade menyn.

Läs mer om Pernilla Wiberg Hotell på Idre Fjälls hemsida.

2. Snöskor under stjärnorna i nationalparken

Vandra med snöskor i det spektakulära vinterlandskapet i Fulufjällets nationalpark utanför Särna. Under en exklusiv snöskoweekend kan du följa med på ett flerdagarsäventyr till de omtalade Rösjöstugorna. Vandra i pannlampans sken under den stjärnklara himlen, här finns inga av stadens ljusföroreningar som kan grumla utsikten. Kanske har ni tur och får uppleva norrskenet? Väl framme vid stugorna väntar bastu, vedeldad kamin och livet så som det var förr i tiden. Här är tystnaden är slående och mobiltäckningen är högst bristfällig – ett tillfälle att i på riktigt koppla bort omvärldens brus?

Läs mer på Rösjöstugornas hemsida.

3. Fartfylld skoter kring nationalparken

Byn Särna är ett riktigt vinterparadis med sina närmare 70 mil skoterled över vida vidder, orörd natur, till fjälls och genom vintriga skogar. En av alla vackra leder går hela vägen från Särna upp till Fulufjällets Nationalpark med ett av Sveriges högsta vattenfall Njupeskär. Bor gör du bäst på Särna Camping. Förutom att ha skoteråkningen precis runt stugknuten vaknar du upp till vyerna över Vedungsfjällen och Städjan. På campingens hemtrevliga restaurang Lenas Kök & Bar är de stenugnsbakade pizzorna självklart inspirerade av skoteråkningen, med motorklingande namn som Lynx, Yamaha och Polaris.

Läs mer på Särna Campings hemsida.