Tre snösäkra (spår)-kort för vinterns längdskidåkning

Tre snösäkra (spår)-kort för vinterns längdskidåkning

Längdsäsongen närmar sig med stormsteg – och i Dalarna har den redan börjat på sina håll. Ta chansen att plocka fram skidorna riktigt tidigt och börja samla mil inför vinterns lopp. Spendera en skidweekend i Orsa, Mora eller Falun och fyll på depåerna med härliga skidupplevelser.

1. Orsa Grönklitt

Satsar hårt på att bli Sveriges centrum för längdskidor, med spår av högsta kvalitet och ett Längdcentrum i toppklass. När hela spårsystemet är igång lockar 13 mil välpreparerade spår genom varierad terräng, över myrar, höjder och genom skog.

Läs mer på Orsa Grönklitts hemsida.

2. Mora Parken

Nära till centrala Mora och mitt i Vasaloppsland. Här kan du kliva på Vasaloppsspåret direkt utanför dörren, vare sig du bor på hotellet, i stuga eller på campingen. Följ spåret upp mot Hemus skidstadion, där det finns många slingor att välja mellan, eller fortsätt så långt du vill och orkar i spåret mot Sälen.

Läs mer på Mora Parkens hemsida.

3. Lugnet Skidstadion, Falun

Den svenska nationalarenan för nordisk skidåkning ligger på gångavstånd från centrala Falun. Spåren här håller internationell tävlingsklass, men även motionären hittar fantastiska skidspår i den närliggande terrängen.

Läs mer på Lugnets hemsida.