Cyklingen i Säter lockar besökare och genom samarbetet med Biking Dalarna höjer destinationen kvaliteten på utvalda cykelleder.

Biking Dalarna växer med nytt cykelområde

Dalarna är en av Sveriges ledande cykeldestinationer och nu växer nätverket Biking Dalarna, som samlar och kvalitetssäkrar cykelområden, med ytterligare en medlem. Säter är det senaste tillskottet och Biking Dalarna utökas därmed till att omfatta totalt 20 högkvalitativa områden för cykelupplevelser. ”Vi vet vad Biking Dalarna gör för en destination och vi inser att detta kommer lyfta Säter på många olika sätt” säger Kjell Bergqvist, Näringslivsutvecklare på Säters Kommun.

Under Biking Dalarna Cykelforum som hölls i Säter den 24 september 2019 blev det officiellt att Säters ansökan om att få bli en del av cykelnätverket Biking Dalarna beviljats.

”Biking Dalarnas kriterier som säkerställer säkra och hållbara leder samt styrkan i vår samverkan gör att flera områden väljer att söka sig till nätverket” säger Linnéa Johansson, projektledare för Biking Dalarna på Visit Dalarna.

Initiativtagare till Säters ansökan är den lokala cykelklubben CK Natén och processen som tagit ett år har genomförts i god samverkan med Säters kommun, berörda markägare och Länsstyrelsen.

”Det känns jättebra att få kvalitetsstämpeln att vara med. Det känns också bra eftersom det finns ett stort intresse från många som vill cykla i Säter” säger Emil Lindgren, medlem i cykelklubben CK Natén.

Under hösten planeras märkning av utvalda cykelleder i Säter med Biking Dalarnas skyltprogram som tydligt visar sträckning och svårighetsgrad. Och till våren välkomnas cykelsugna att ta del av de tre första kvalitetssäkrade cykellederna.

Biking Dalarna är ett samarbete mellan 20 cykelområden i Dalarna med syfte att erbjuda högkvalitativa cykelupplevelser. Detta säkerställs genom gemensamma ledmarkeringar, en gemensam gradering av leder samt att cyklister kan hitta bra kringservice, mat och boende i anslutning till cykelområdet.

Läs mer om Biking Dalarna här.

Frågor? Vänligen kontakta

Linnéa Johansson, projektledare Biking Dalarna