Cykelnätverket Biking Dalarna växer och Dalarna kan därmed erbjuda ännu fler högkvalitativa cykelupplevelser.

Cykelnätverket Biking Dalarna växer

Biking Dalarna är ett samarbete mellan cykeldestinationer i Dalarna med målsättningen att erbjuda besökarna en högkvalitativ cykelupplevelse. Nu ansluter Siljansnäs nätverket, som därmed omfattar hela 19 områden runt om i Dalarna.

– Medlemskapet kommer att betyda mycket för vår ambition att placera Siljansnäs på besöksnäringskartan. Att kunna öppna ett antal fina cykelleder i den här vackra terrängen och få draghjälp i marknadsföringen av Biking Dalarna är en stark pusselbit. I slutänden syftar allt till att bidra till en positiv samhällsutveckling här på vår orörda västra sida av Siljan, säger Christer Alm, projektledare för cyklingen i Siljansnäs.

I Siljansnäs erbjuds MTB-cykling i terräng, med leder som går på fin och oftast lättcyklad äldre motionsstig och skogsväg. Terrängen är familjevänlig, med både enkla och medelsvåra slingor som lämpar sig väl för cykling i alla åldrar. Som hos samtliga områden inom Biking Dalarna finns parkering, cykeltvätt och toalett i anslutning till cyklingen, vilket underlättar och förenklar upplevelsen.

– Det ska bli spännande att se vad besökarna tycker om Siljansnäs speciella natur och snabbcyklade, småtekniska stigar. Här finns också många fina utsiktsplatser utmed lederna. Det har varit otroligt kul att följa Siljansnäs i deras resa att bli en del av Biking Dalarna. Det är en liten by med stort engagemang och de som drivit utvecklingen på plats har gjort ett fantastiskt arbete. Nytt för i sommar är också att vi reviderat vårt skyltsystem för att göra det ännu enklare för våra besökare. Siljansnäs blir ett av de första områdena med våra nya skyltar, säger Linnéa Johansson, projektledare för Biking Dalarna på Visit Dalarna.

Läs mer om Biking Dalarna

Kontakt Linnea Johansson, projektledare Biking Dalarna