För nästan 380 miljoner år sedan slog en meteorit ner, ställde berggrunden på ända och bildade det som skulle bli sjön Siljan. Foto Visit Dalarna.

Dalarna får Sveriges första nationella geopark

Dalarna och Siljansbygden får Sveriges första nationella geopark enligt beslut från SGU, Sveriges geologiska undersökning.

För nästan 380 miljoner år sedan slog en meteorit ner i Dalarna, ställde berggrunden på ända och bildade det som skulle bli sjön Siljan. Meteoritnedslaget gör området kring Siljan högintressant ur ett geologiskt perspektiv och nu utvecklas besöksmålet Geopark Siljan.

– Vi är jätteglada över SGUs beslut och ser fram emot att jobba tillsammans med Siljanskommunerna och Visit Dalarna för att utveckla ett spännande besöksmål för framtiden. Området är geologiskt intressant och unikt ur en internationell synvinkel och därför har vi länge arbetat för att det ska bli en geopark, säger Björn Forsberg, chef för naturvårdsavdelningen på Länsstyrelsen i Dalarnas län.

En geopark är ett område där man vill skapa hållbar regional tillväxt genom att samordna och koordinera geologiska besöksmål, arbeta med naturvårdsfrågor som rör de geologiska besöksplatserna, stödja forskning och utbildning och sprida kunskap om geologi till allmänheten.

För mer information kontakta: Björn Forsberg, chef för naturvårdsavdelningen på Länsstyrelsen i Dalarnas län.
Epost: bjorn.forsberg@lansstyrelsen.se