Dalarna Folk Fashion Weekend - ett evenemang fullt av färgstarka och lekfulla kontraster. Foto: Anna Lögdqvist, Dalarnas museum

Dalarna Folk Fashion Weekend visar vägen för samverkan

Dräktparad, workshops, dräktmarknad och catwalk. Första upplagan av Dalarna Folk Fashion Weekend på Dalarnas museum den 15-17 september blev en succé. Såväl de 200 gästerna, deltagande aktörer och utställare hyllade det nya initiativet som pågick under tre dagar. Ett nytt grepp som förhoppningsvis blir återkommande.

– Textilt kulturarv och hantverk engagerar och man kan se ett nyväckt intresse hos unga som engagerar sig i hållbarhet och återbruk. Folkdräkter inrymmer så mycket ­– det handlar om genuint hantverk, kärlek till konsten och stolthet över vårt ursprung, säger Anna-Karin Jobs Arnberg, antikvarie på Dalarnas museum.

Trenden öppnar för möjligheter att ta ut svängarna lite och låta dräkttraditionen vara inspiration till nyskapande vilket visade sig tydligt under evenemanget. Parallellt med den nyinvigda utställningen ”Klädd i Dalarna” med skatter ur museets samlingar kunde besökarna gå på vernissage av Karin Ferners nya och efterlängtade utställning ”EXTRA ALLT och lite till” - en färgstark och lekfull kontrast till det mer traditionella. Lina Odell, uppmärksammad slöjdare, textilkonstnär och sömmerska, föreläste på temat ”Att leka med dräkt. Hyllning eller hädelse?” och bjöd in till kreativt skapande och återbruk med inspiration från Dalarnas kjolsäckar.

– Det här är ett utmärkt exempel på vad som händer när många aktörer samverkar med sina olika nischer, då lyfter det och blir något stort och unikt. Här har man inkluderat Dalarnas kulturarv i nutiden och arbetat med kontraster för att skapa ett spännande evenemang. Jag hoppas att det inspirerar fler i besöksnäringen att samverka. När fler kreerar tillsammans skapas nya idéer som blir anledningar till att besökare vill komma till Dalarna, säger Elin Alsiok, tematisk affärsutvecklare på Visit Dalarna.

Evenemanget drog gäster från hela Norden och på flera hotell minglade folkdräktsklädda frukostgäster till övriga gästers förtjusning. Karin Strandell, hotelldirektör på First Hotel Grand berättar:

– Det var kul att få vara med och arrangera middagen för 230 gäster på uppdrag av Dalarnas museum. Den röda mattan rullades ut och fotoblixtarna mötte middagsgästerna. På kvällen var det dräktdisco. Vi hoppas på och ser verkligen fram emot en fortsättning.

Elin Alsiok

Affärsutvecklare: Kultur +46 (0)10-600 29 42