Närmare 100 000 danssugna lockas till Malung varje sommar och nu satsar arrangörerna bakom Svenska Dansbandsveckan på att locka fler islänningar till evenemanget. Foto: Svenska Dansbandsveckan

Dansbandsmusik ska locka islänningar till Dalarna

Nu gör Svenska Dansbandsveckan en storsatsning för att locka dansintresserade från Island att besöka i Malung i Dalarna vecka 29. Till sin hjälp har de Håkan Juholt, Sveriges ambassadör på Island.

– Islänningarna är dansanta, det vet vi. Det Svenska Dansbandsveckan i Malung gör är unikt i sitt slag och väldigt roligt. En av våra uppgifter från ambassadens sida är att få islänningarna att besöka och upptäcka Sverige. Dansbandsveckan är ett utmärkt exempel på ett arrangemang som har mycket goda möjligheter att locka islänningar till Sverige, säger Håkan Juholt.

Redan till sommaren hoppas arrangörerna att satsningarna ska locka minst 100 isländska besökare och på sikt ännu fler.

– Målet till 2020 är att vi ska ha ett fullsatt chartrat flygplan med 200 dansintresserade islänningar som landar på vår egen internationella flygplats, Scandinavian Mountains Airport i Sälen, för vidare transport till Malung, säger Bertil Elfström, ordförande för Svenska Dansbandsveckan.

Läs mer om satsningen på dansbandsveckan.se

Svenska Dansbandsveckan i Malung lockar årligen närmare 100 000 besökare från hela Norden. Både nybörjare och mer erfarna dansare möts under sju sommarkvällar för att njuta av musiken och stämningen. Hela 82 dansband löser av varandra på sex olika scener vilket bidrar till att besökarna alltid kan hitta sina favoriter. Dansbandsveckan arrangeras 14-21 juli 2019 i Malung, Dalarna.

För mer information kontakta:

Lars Bälter, Marknads- och mediaansvarig, Svenska Dansbandsveckan i Malung

lars@dansbandsveckan.se, 070-565 70 01