Utsikt från Skinnaråsen i Leksands Kommun. Foto: Visit Dalarna

Leksand och Ludvika i topp när Sverige bästa friluftskommuner rankas

Två av Sveriges bästa friluftskommuner finns i Dalarna. När Naturvårdsverket presenterar sin årliga ranking finns både dalakommunerna Leksand och Ludvika med i toppen.

För att uppmärksamma och stimulera kommunernas arbete med friluftsliv delar Naturvårdsverket, Sveriges Fritids- och Kulturchefsförening och Svenskt Friluftsliv årligen ut pris till Sveriges friluftskommun. Med anledning av detta genomförs en årlig enkätundersökning.

I årets undersökning fick åtta kommuner 32 poäng av 32 möjliga. Två av dessa finns i Dalarna: Leksand och Ludvika.

– Vi har fantastiska förutsättningar i vår kommun! Via friluftslivet upptäcker fler människor nya platser och spännande natur. Förhoppningsvis leder det till intresse och engagemang för naturen, säger Åsa Rydell, kommunekolog på Leksands kommun i ett uttalande.

De områden som ingår i undersökningen är Planer för friluftsliv, Information och samarbete, Aktiviteter inom friluftsliv samt Motivering och det goda exemplet.

Läs hela rapporten Sveriges friluftskommun 2019

Läs mer om Leksand