First Wednesday in July - en musikdokumentär i VR

Modern VR-teknik ska ta Bingsjöstämman ut i världen

Vad får man om man blandar en svensk filmregissör med en svensk/rysk producent bosatt i Australien, blandat med en australiensisk VR (virtual reality) och VFX (visual effects) expert, som tillsammans filmar Sveriges största folkmusikfestival, Bingsjöstämman?! Resultatet blir musikdokumentären First Wednesday In July.

Under en vecka i juli 2018 var det svensk/australiensiska teamet och filmade några av världens bästa folkmusiker samlade på en och samma plats, Bingsjö i Dalarna. I klungor på ängarna, på scener och inne i otroligt vackra K-märkta byggnader mötte teamet musiker i alla åldrar och med mångfaldig bakgrund. Med VR-film ämnar de att sprida hjärtat av svensk folkmusik, kultur och historia till en bred internationell publik.

Efterbearbetningsstadiet är igång och teamet har dragit igång en kickstarter-kampanj för att skynda på processen med att nå projektets finansiella och kreativa mål.

Läs mer om projektet

Stötta projektet

Bakom projektet står:

Axel Grigor, Regissör, Högskolan Dalarna och Faraway Productions Pty Ltd

Karolina Berkell-Kirk, Producent, Honeypot Film Productions

Benjamin Richards, VR-operatör

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,6 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål samt driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 800 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 50 anställda och omsätter ca 60 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.

Jonna Fischer Matz

Presskontakt Marknadskoordinator Pressbilder och samarbeten + 46 (0)10-600 29 19