Nytt värdskapskoncept testas: Diplomerad Outdoor Qualified

Nytt värdskapskoncept testas: Diplomerad Outdoor Qualified

Just nu genomförs ett pilottest av ett helt nytt koncept, när några av Dalarnas boendeanläggningar diplomeras som Outdoor Qualified av Visit Dalarna. Diplomeringen ska tala om för gästen att här är det extra outdoor-vänligt.

Under sommarsäsongen 2022 genomförs ett första test, när de utvalda pilotföretagen diplomerats enligt Visit Dalarnas nya värdskapskoncept Outdoor Qualified. Det handlar om att kunna bemöta gästen utifrån specifika behov och önskemål kopplade till outdoorupplevelser.

I ett första skede ligger fokus på ett antal utvalda anläggningar som tar emot mtb-cyklister i de områden som ingår i cykelnätverket Biking Dalarna. För en boendeanläggning kan det exempelvis handla om att erbjuda cykeltvätt och -förvaring, kunnig personal som kan informera om leder, erbjuda matsäck och andra tjänster som ger gästen ett mervärde.

– Det finns ett stort behov av att kunna bemöta gästen utifrån de specifika behov och önskemål som finns kopplade till outdoorupplevelser. Som diplomerad enligt Outdoor Qualified kan man som boendeanläggning eller restaurang/café skapa förutsättningar för att nå helt nya målgrupper, besökare som stannar längre och fler reseanledningar för besökaren, säger Andreas Hermansson, ansvarig affärsutvecklare inom outdoor på Visit Dalarna.

Bjursås Berg & Sjö är en av de första anläggningarna att testa konceptet.

–Vi är stolta över att bli diplomerade Outdoor Qualified. Det tydliggör vårt utbud och ger oss ytterligare möjlighet att nå gäster som sätter värde på närhet till bra leder, ett gott värdskap med kunnig personal och andra mervärden som gör vistelsen hos oss till en positiv upplevelse utöver det vanliga. Konceptet är ett jättebra initiativ av Visit Dalarna. Det ger gästerna en tydlig vägledning till anläggningar med extra service och värdehöjande tjänster kopplade till outdooraktiviteter, säger Per Kempe, vd Bjursås Berg & Sjö.

Efter det första testet med konceptet sker en utvärdering tillsammans med pilotföretagen under 2022.

– Sedan är planen att fler boendeanläggningar, restauranger och caféer ska kunna diplomeras som Outdoor Qualified. 2023 är planen att även fler anläggningar som är kvalificerade att möta gäster utifrån olika outdoorupplevelser ska kunna utbildas och diplomeras, säger Andreas Hermansson på Visit Dalarna.

Kontakt:

Andreas Hermansson, affärsutvecklare för outdoor.
andreas.hermansson@visitdalarna.se/ 010-600 29 38

Projektet finansieras av Region Dalarna och Europeiska unionen genom Europeiska regionala utvecklingsfonden.