Att ha möten utomhus kring lägerelden har blivit ett sätt att skapa nya affärsmöjligheter för flera konferensanläggningar.

På en ny konferensmarknad placeras projektorn i skogen – på dalavis

Den fysiska mötes- och konferensmarknaden är obefintlig just nu. Att placera projektorn i skogen och ha möte kring lägerelden har blivit ett sätt att skapa nya affärsmöjligheter för flera konferensanläggningar. Likaså blir det en möjlighet för företag att faktiskt träffas, då de kan ha konferenser och möten på Coronaanpassade sätt. Det handlar om att genomföra ”Möten på dalavis”.

Den fysiska mötes- och konferensbranschen har sedan pandemins intåg varit närmast obefintlig. En hård smäll för både konferensanläggningar som stått tomma och för företag och anställda som inte haft möjlighet att träffas under möten och konferenser.

Visit Dalarna har därför introducerat Möten på dalavis, där fokus ligger på att hitta alternativa sätt att utforma konferenser i mer Coronaanpassade varianter – utomhus. Förutom att ge konferensanläggningarna fortsatta affärsmöjligheter, möter man också en efterfrågan från företag som vill träffas för att konferera på ett tryggare sätt. Dessutom tar utomhuskonferenser vara på Dalarnas stora potential i form av naturupplevelser och utomhusaktiviteter.

– Jag har varit ute hos ett antal företag och rent fysiskt visat hur det är möjligt att flytta konferenser utomhus. Till exempel byggt upp en faktisk utemiljö med hängmattor, uppdukat bord, projektor och liknande. Helt enkelt visat att det faktiskt går lika bra att konferera utomhus som inomhus. Det blir dessutom ett extra säljargument att kunna erbjuda just de här unika miljöerna och den speciella atmosfären vi har här i Dalarna, säger Andreas Hermansson, affärsutvecklare på Visit Dalarna.

Säfsen Resort satsar stort

Säfsen Resort utanför Ludvika är ett av de företag Andreas jobbat tillsammans med för att hitta upplägg för utomhuskonferenser. De är också ett av de företag som kommit längst i arbetet med att kunna erbjuda utealternativ för mötesgäster. I deras kreativa ”uterum” finns numera allt som behövs för ett lyckat möte; projektor, ett uppdukat bord där man kan sitta ned och jobba och en hängmatta där man kan lägga sig och titta upp i trädtopparna.

– Samarbetet med Visit Dalarna har gett oss många nya idéer och handfasta tips för hur vi ska utveckla vår destination. Nya guidade aktiviteter har växt fram, som kommer att bli en storsatsning för oss på Säfsen under kommande sommarsäsong, säger Sandra Larsson, säljansvarig för möten och konferenser på Säfsen Resort. Hon tillägger att en fördel med utomhus är att de även kan kombineras med olika aktiviteter, som att göra upp eld, tälja dalahästar eller gå en walk and talk – vilket vintertid förstås blir ski and talk.

Avgörande att ställa om

Vikten av att ställa om har blivit något av ett mantra inom många branscher, inte minst inom besöksnäringen. Niclas Johansson är projektledare för Visit Dalarnas pågående Covid-19-projekt som erbjuder stödinsatser för utsatta företag.

– Många företag i besöksnäringen har det oerhört svårt och inte minst de som arbetar med möten. Att ställa om och tänka nytt är oerhört viktigt för att ha någon som helst chans att göra affärer under den närmaste tiden. För flera anläggningar i Dalarna är mötes- och konferensbranschen central och oerhört viktig. Om den som nu är obefintlig så är det självklart avgörande att få de hjulen att snurra igen. Ju tidigare desto bättre, säger Niclas Johansson.

Niclas Johansson

Projektledare Covid-19 företagsstöd +46 (0)10-600 29 32