Speeddejting för fler internationella affärer

Speeddejting för fler internationella affärer

I veckan anordnades det internationella säljeventet Swedish Workshop i Falun. Under två intensiva dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring för att knyta nya kontakter – och framför allt generera affärer. Det bjöds på speeddejting, visningsresor och folkdräkter. Den röda tråden var den lockande essensen av Dalarna, vilken tog sig både traditionell och modern form.

Visit Sweden i samarbete med Visit Dalarna stod som värdar när 62 internationella researrangörer och 66 svenska regioner och företag anlände till Falun för Swedish Workshop den 18–19 maj. Efter 1030 bokade möten och ett intensivt deltagarprogram sammanfattar nöjda arrangörer två intensiva dagar.

– Flera deltagare sa att de haft den bästa Swedish Workshop någonsin. För vår del har det varit enormt många och bra möjligheter att exponera Dalarna mot utländska researrangörer. Förutom nya kontakter har många också fått med sig en ännu större insyn i vad regionen kan erbjuda internationella resenärer. Nu fortsätter arbetet med uppföljning av alla möten, för att knyta researrangörerna närmare Dalarna och matcha dem med passande aktörer här. De dalaföretag som deltog var också väldigt nöjda och många har fått nya kontakter som de ser kan leda till framtida samarbeten, säger Tatjana Summermatter, internationell affärsutvecklare på Visit Dalarna.

Under onsdagen anordnades en kunskapsdag för svenska deltagare. På kvällen anslöt internationella deltagare för invigningen, som hölls på Dalarnas museum. Där bjöds på en traditionell smak av Dalarna, med folkdräkter, spelmän och midsommarinspirerad meny.

Själva workshopen ägde rum i torsdags vid Falu Gruva. Då stod intensiv speeddejting på programmet, för att verkligen ta vara på och maximera tiden till kontakt- och affärsutbyten mellan internationella och svenska deltagare. Kvällen avslutades på Magasinet i Falun, där det moderna och innovativa Sverige och Dalarna klev fram i både mat, musik och dans.

– Många var överraskade över våra fina miljöer med alla spännande berättelser om människor, traditioner och historien. Hela Världsarvet Falun, Dalarnas museum, Falu Gruva och Magasinet är exempel på platser som verkligen gjorde avtryck. Samtidigt konstaterade deltagare från andra svenska regioner att vi i Dalarna har en stor fördel att ha så många starka svenska ikoner kopplade till oss. De är perfekta språngbrädor att använda i vår kommunikation mot utländska marknader, säger Tatjana Summermatter.

Om Swedish Workshop

Swedish Workshop är en årligt återkommande mötes- och marknadsplats mellan svensk besöksnäring och utländska researrangörer. Syftet är att skapa och utveckla nya kontaktytor och generera affärer. Årets Swedish Workshop anordnades i Falun, 18–19 maj. Bakom arrangemanget står Visit Sweden, i år i nära samarbete med Visit Dalarna.

Kontakt:

Tatjana Summermatter