Det är stor efterfrågan på utomhusaktiviteter i Dalarna.

Sportlovsturismen i Dalarna: ”Folk vill ha det coronasäkert”

Sportlovstider i kombination med pågående pandemi gör intresset för utomhusaktiviteter större än någonsin. Det märks inte minst på de frågor som kommer in till Visit Dalarnas Contact Center, där de flesta som hör av sig vill veta var de kan hitta coronasäkra aktiviteter utomhus – och om det går att avboka semesterstugan i sista sekund.

Just nu pågår sportlovet runt om i Sverige och intresset för Dalarna är stort bland lovlediga barn och familjer. Många vill ta del av de natur- och utomhusaktiviteter som finns här, även om den pågående pandemin förändrar förutsättningarna för besökarna. Detta avspeglas även i de frågor som kommer in till Visit Dalarnas Contact Center.

– Frågor om avbokningsregler och smittsäkerhet på olika aktiviteter och anläggningar har skjutit i höjden. Skidor, skridskor, pulkabackar och grillplatser hör ju till sportlovsaktiviteterna även under mer normala förhållanden, men i år är det extra tydligt att utomhusaktiviteterna är kopplade till en önskan om att göra något som är mer coronaanpassat. På boendefronten ser vi också ett ökat intresse för att bo i stuga, där till exempel självhushåll gör det möjligt att bo och röra sig på sina egna villkor. Folk vill ha det coronasäkert och på bästa sätt förbereda sitt besök på ett sätt som följer de regler och riktlinjer som gäller, säger Malin Ahlsén Gahns, chef för Visit Dalarnas Contact Center.

Redan nu kommer också förfrågningar inför vår och sommar, vilket är något tidigare än föregående år.

– Det märks att människor blickar framåt redan nu, med frågor inför sommaren och barmarkssäsongen, som var man kan vandra och cykla. Även om det är ett tufft och utmanande läge just nu, märks det att man drömmer om och längtar efter att börja röra på sig igen så snart det är möjligt, säger Malin Ahlsén Gahns.

Malin Ahlsén Gahns

Chef Affärsstöd och Besöksservice Turistinformation, InfoPoints & Destinationskoordination