Vasaspåret – Gustav Vasa i Dalarna 500 år

Vasaspåret – Gustav Vasa i Dalarna 500 år

Vintern 2020–2021 är det 500 år sedan Gustav Vasa gjorde sin äventyrliga resa genom Dalarna. Detta planeras att firas på olika sätt. Ett initiativ har därför tagits av Dalarnas museum, Ornässtugan och Vasaloppet att göra gemensam sak och samla dessa arrangemang inom ramen för ”Vasaspåret”.

Även om det var först i december 1520 Gustav Vasa anlände till Dalarna smygstartas jubileet redan i januari 2020. Då med ett boksläpp av boken ”Ornässtugan, sägen och sanning”. Därefter följer en rad arrangemang under våren och sommaren, för att intensifieras under december 2020 med bland annat utställningen ”Gustav Vasa talar ur skägget” på Dalarnas museum. Jubileet avslutas med särskilda festligheter i Mora i början av 2021, där Gustav Vasa samlade Morkarlarna inför sin vandring mot Stockholm. Detta kommer att ske i anslutning till Vasaloppets målområde där också statyn av Gustav Vasa står.

Kalendariet finns samlat i sin helhet på Dalarnas museums hemsida och kommer fyllas på med fler evenemang varefter jubileet pågår.

Anna Lögdqvist, Dalarnas museum anna.logdqvist@dalarnasmuseum.se