Idrottens och evenemangens betydelse för en regions attraktivitet och tillväxt

Idrottens och evenemangens betydelse för en regions attraktivitet och tillväxt

Kan det vara så att idrotten lockar personer att flytta till Dalarna och att evenemangen är viktiga för besöksnäringen? Kan inflyttade idrottsmän vara en kompetensresurs och kan evenemang vara det skyltfönster som en destination behöver för att öka attraktiviteten för orten?

Det är frågeställningar som kommer att lyftas och diskuteras när runt 80 representanter från idrotten, näringslivet och den offentliga sektorn träffas för en kvällskonferens på Galaxen i Borlänge den 2 februari. Konferensen arrangeras av RF-SISU Dalarna och Visit Dalarna AB i syfte att sätta fokus på hur en region, näringsliv och kommuner kan använda idrott och evenemang för att lyfta attraktiviteten och skapa tillväxt.

Under konferensen deltar bland andra landshövding Helena Höij; Elin Norén, Region Dalarna; Lars Isacsson, Avesta Kommun och Riksdagen; Claes Bergström, Leksands IF och Daniel Lindqvist, IBF Falun.

För mer information kontakta:

Peter Berglund, RF-SISU Dalarna. 076-774 47 67, peter.berglund@rfsisu.se

Niclas Johansson, Visit Dalarna AB. 070-652 17 68, niclas.johansson@visitdalarna.se

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,2 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål samt driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 700 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 45 anställda och omsätter ca 70 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.

Niclas Johansson

Projektledare Covid-19 företagsstöd +46 (0)10-600 29 32