Maria Andrén Foto: Ulrika Lundholm Ericsson

Maria Andrén ny affärsutvecklingschef Visit Dalarna

Som en följd av covid-19 står besöksnäringen inför stora utmaningar och Visit Dalarna lägger stort fokus på att stödja företag i deras omställning genom affärsutveckling. För att leda det fortsatta arbetet välkomnas Maria Andrén som ny affärsutvecklingschef.

Med tidigare erfarenhet från besöksnäringen och många års erfarenhet av affärsutveckling, försäljning och kommunikation är Maria Andrén redo att anta rollen som affärsutvecklingschef på Visit Dalarna.

”Efter många år av arbete i Stockholm och i fjällvärlden värmer det lite extra att få min arbetsplats och kollegor på hemmaplan i Dalarna. Jag ser verkligen fram emot att återvända till besöksnäringen och bli en del av Visit Dalarnas spännande omställningsresa”, säger Maria Andrén.

På meritlistan står flera år på Skistar, Svenska Skidförbundet och nu senast som egen företagare med uppdrag för Audi Sverige.

”Marias bakgrund inom besöksnäringen, att driva större projekt och att arbeta med sponsring i kombination med ett tydligt fokus på att skapa kundvärde och affärsnytta, blir stor tillgång i vårt viktiga arbete med att stödja företagen i deras affärsutveckling. Marias värdefulla kunskaper inom outdoor och goda förankring i både södra och norra Dalarna är styrkor”, säger Jonas Rosén, vd Visit Dalarna.

Maria Andrén tillträder tjänsten som affärsutvecklingschef på Visit Dalarna den 27 augusti 2020.

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,6 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål, driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer samt ansvarar för Dalarnas Tourist Informations. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 800 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 50 anställda och omsätter ca 60 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.