​Så ska vi mjukt återstarta Dalarnas besöksnäring

​Så ska vi mjukt återstarta Dalarnas besöksnäring

Dalarna är efter storstäderna Sveriges ledande turistmål. Vi är många som nu längtar efter att åter få öppna vårt fantastiska Dalarna för besökare. Det ska vi göra, men det måste ske med försiktighet och omtanke. Vårt främsta fokus är fortfarande att strikt följa myndigheternas Coronaråd. Men en dag kommer restriktionerna att hävas, förmodligen etappvis. Kanske regionalt anpassat. När den dagen kommer måste vi i Dalarnas besöksnäring vara beredda. Vår bedömning är att intresset för det Dalarna kan erbjuda av natur, kultur och upplevelser nu är rekordstort. Blir det så, vill vi ge den service som våra besökare förväntar sig av oss.

Coronakrisen kommer att efterlämna många starka bilder. Vårdpersonal som arbetar oförtrutet och hårt med ibland livet som insats, politiker som mobiliserar samhällets resurser, sorgliga besked till anhöriga. Men här finns också bilden av rekordmånga besökare ute i vår natur. Nationalparker, reservat och vardagsnatur har kanske aldrig haft så många besökare som nu. Utomhus, med ett gott avstånd till sina vänner är ett av myndigheternas råd för att minska smittan.

Besöksnäringen är en av länets största arbetsgivare och intäkterna bidrar till finansieringen av vård, skola, omsorg och mycket annat. Det är därför en angelägenhet för oss alla att besöksnäringen kan återstarta. Förhoppningsvis kommer både gamla jobb tillbaka men också helt nya. Här finns även en friskvårdande aspekt. Många av oss har nu ett behov av rekreation och utomhusvistelse efter en vår fylld av instängdhet och fysisk distansering. Vi har behov av återhämtning genom miljöombyte och att uppleva något bortom det absoluta närområdet.

Dalarna som besöksmål har en lång tradition. Gruvan, Siljan och fjällvärlden har i flera hundra år dragit till sig besökare. Vi blandar nytt och gammalt. Natur och kultur. Mat och dryck av världsklass med enkla vildmarksmåltider. Skidor och cykel. Allt det där ska vi återstarta när myndigheterna ger oss grönt ljus. Intill dess ska vi förbereda oss. Vårt mål är nu att bidra till ett ansvarsfullt resande med ett öppet samhälle där både näringsidkare och den enskilda individen behöver fortsätta ta ett stort eget ansvar.

Visit Dalarna är vår regions gemensamma turistorganisation som marknadsför vårt län. Nu förbereder vi oss inför framtiden genom att utveckla resans alla delar;

1. Besökaren väljer, planerar och förbereder resan. Här ska Visit Dalarnas sajt och andra kanaler ge all relevant informationen om Dalarna. För Coronarelaterade frågor hänvisar vi till myndigheternas råd, för att inte bidra till osäkerhet om vad som gäller.

2. Besökaren reser sedan till resmålet. Här vill vi att våra besökare själva väljer resesätt för minsta möjliga smittorisk.

3. Besökaren bor och äter och upplever. Och här jobbar alla Dalarnas seriösa företag just nu för att bli än bättre vad gäller hygien och smittskydd. Vi Coronasäkrar Dalabesöket så långt det är möjligt.

4. En dag far besökaren hem. Då ska känslan vara att Dalarna levererade allt och lite till vad gäller upplevelser, boende och mat. Och att det gjordes på ett Corona-klokt sätt.

Till sist. Även som besökare och kund har vi alla ett stort ansvar. Det handlar om att vara en ansvarsfull besökare som tar hänsyn till rekommendationer och föreskrifter som syftar till att skapa ett tryggt och säkert resande, både för sig själv, andra gäster och alla som jobbar och verkar inom besöksnäringen. Tillsammans kommer vi att kunna öppna Dalarna när myndigheterna ger klartecken.

Charlotte Blum, Ordförande Visit Dalarna

Anders Friberg, Vice Ordförande Visit Dalarna

Anders Bjernulf, styrelsen Visit Dalarna och VD Destination Sälenfjällen

Anna Björkman, styrelsen Visit Dalarna och Ordförande Dalarnas Ekonomiska förening

Eva-Lena Frick, styrelsen Visit Dalarna och VD Vasaloppet

Lars Eriksson, styrelsen Visit Dalarna och VD Destinationsutveckling Idre

Leif Öster, styrelsen Visit Dalarna och ägare Dalagård

Caroline Smitmanis Smids, styrelsen Visit Dalarna

Christina Holback, styrelsen Visit Dalarna

David Bergström, styrelsen Visit Dalarna

Stefan Linde, styrelsen Visit Dalarna

Åsa Granat, styrelsen Visit Dalarna

Jonas Rosén, VD Visit Dalarna

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,6 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål, driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer samt ansvarar för Dalarnas turistbyråer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 800 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 60 anställda och omsätter ca 100 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.