Drakälvan på Sagolandet Tomteland. Foto: Tomteland

Tomteland vinnare av Stora Turismpriset 2020

Årets Stora Turismpris tilldelas ett företag i varje län som under coronapandemin arbetat med sin verksamhet på ett hållbart och innovativt sätt. Visit Dalarna har utsett Sagolandet Tomteland att representera Dalarna i det prestigefyllda priset.

Genom ett stort mått av kreativitet har Sagolandet Tomteland med hjälp av sitt konstnärliga koncept och på ett lekfullt sätt under sommaren 2020 mycket väl anpassat sin verksamhet till de restriktioner som coronapandemin medfört.

”Tomteland har anpassat och skapat upplevelser med stor omsorg för både besökare och personal och dessutom lockat rekordmånga besökare vilket är imponerande”, säger Jonas Rosén, vd Visit Dalarna.

På Tomteland sker alla upplevelser utomhus och genom satsning på nya sagolika miljöer, större antal skådespelare och fler upplevelser har parken kunnat sprida ut aktiviteter och besökare i den 18 hektar stora parken.

”Den här sommaren har varit en stor ansträngning. Att överhuvudtaget öppna parken och lägga ned det arbete som krävdes för att erbjuda en säker miljö för våra besökare och medarbetare var ett stort beslut”, säger Camilla Collett, vd Sagolandet Tomteland.

Budskapet att värna om naturen, människorna och djuren genomsyrar hela verksamheten och förmedlas till besökare på ett lekfullt sätt, utan pekpinnar. Coronaanpassningar har vävts in i programmet. Med hjälp av alla sagofigurer, gästvärdar och olika typer av påminnelser har man informerat, visat och hjälpt besökarna att agera på ett önskvärt sätt. Exempelvis har trollen uppmanat besökare att hålla en trollsvans avstånd från varandra och visat att det går fint att luftkramas.

”Vi är jätteglada och stolta över att få representera Dalarna och ta emot priset. Att vi uppmärksammas för vårt engagemang för personal och besökare betyder mycket”, säger Camilla.

Stora Turismpriset delas ut för 27:e året i rad av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism där Tillväxtverket är huvudman. I år utses ingen enskild vinnare, istället är samtliga nominerade utsedda till vinnare av Stora Turismpriset 2020. De vinner en prissumma på 10 000 kronor vardera samt en workshop-dag som fokuserar på aktuella trender och förnyelse. Vinnarna får ta emot sitt pris den 25 november i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan.

Läs mer om Stora Turismpriset 2020

Camilla Collett 0250-287 70, 073-324 24 52, camilla.collett@tomteland.se