Visit Dalarna erbjuder företagsstöd genom skrivarstuga

Visit Dalarna erbjuder företagsstöd genom skrivarstuga

Med anledning av den rådande coronapandemin har Visit Dalarna identifierat behovet bland företagare att få vägledning att tolka information och att få hjälp med pappersexercis för ansökan om diverse stödåtgärder. Därför initierar nu Visit Dalarna skrivstöd i två steg, ett webbinarium med information följt av personlig hjälp.

Tidigare idag livesände Visit Dalarna ett webbinarium, det vill säga ett digitalt seminarium, där representanter från Region Dalarna, Svenskt Näringsliv, ALMI och Nyföretagarcentrum delade med sig av värdefulla råd till besöksnäringen i Dalarna. Det gemensamma budskapet var en uppmaning till besöksnäringen att ”ta hjälp”.

Henrik Navjord från Svenskt Näringsliv informerade om de nya direktiven för korttidsarbete (korttidspermittering) som söks via Tillväxtverket. Han nämnde också att Svenskt Näringsliv för dialog med regeringen för möjligheten till full ersättning från staten.

"De nya direktiven är ett steg i rätt riktning men omfattningen är för liten. Staten borde ta hela kostnaden och inte som idag cirka 50 %. Om man har noll kronor i intäkt kan man ej heller bära en del av permitteringskostnaden" säger Henrik Navjord.

Även Region Dalarna fanns på plats för att informera om nya konsultcheckar kopplat till situationen med covid-19. Ett stöd som troligtvis kommer vara attraktivt att söka bland småföretagare i Dalarna. Checken innebär tillgång till rådgivningsresurser inom följande fyra insatsområden: beredskapsplan mot obestånd, företagare i balans, företag i omställning och statens åtgärdspaket.

"Det har varit tunt med stöd till småföretag och det är där vi har försökt att hitta ett verktyg som ska vara till hjälp. Målet är att lindra effekten av coronapandemin, både för företagen och för företagarna. Det är de ordinarie företagscheckarna som vi nu finansierar till 100 % mot vanligtvis 50 %" säger Louise Modigs på Region Dalarna.

Visit Dalarna anpassar verksamheten för att hjälpa besöksnäringen

Nästa steg i Visit Dalarnas insats för att stödja besöksnäringen under rådande kris är att erbjuda rådgivning. Företag ges möjlighet att boka tid för personligt samtal gällande företagsstöd med Visit Dalarnas personal.

"För att ge konkret stöd ställer vi vår personal till förfogande. Det är viktigt att vi är lyhörda och finns där för företagen i besöksnäringen som genomgår svåra prövningar" säger Jonas Rosén, vd Visit Dalarna.

"Visit Dalarna har varit snabba med att tillhandahålla sina egna personella resurser och kompetenser inom affärsutveckling, för att på bästa sätt stödja företagen i branschen. Snabbare på att agera än andra branscher, vad jag känner till" säger Helen Gustafsson på Nyföretagarcentrum.

För möjligheten till snabb hjälp har Visit Dalarna även öppnat ett direktnummer dit företag inom besöksnäringen kan ringa för att få stöd och vägledning, numret är 010-600 29 00.

Livesändningen finns i sin helhet att ta del av på Facebooksidan Besöksnäringsutveckling i Dalarna

Jonas Rosén, vd Visit Dalarna

jonas.rosen@visitdalarna.se

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,6 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål, driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer samt ansvarar för Dalarnas turistbyråer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 800 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 60 anställda och omsätter ca 100 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.