VisitKarlskrona erbjuder destinationsinfo på 9 språk

Nu kan man njuta av besöksinformation från Karlskrona på kinesiska och ryska i alla kanaler! Som besökare på destinationsbolagets webb och mobilplattform VisitKarlskrona.se, ges man möjlighet att välja översättning via Google eller att pekas om till en nedladdningsbar guide i Arrivalguides. Lösningen jobbades fram av VisitTechnology Group och ArrivalGuides baserat på en idé från VisitKarlskrona.

"Som destinationsbolag upplever vi en ständig utmaning med hantering av olika språk, säger Terje Pedersen, turistchef i Karlskrona. "Vi vill att alla ska känna sig välkomna på sitt egna språk, men det är en omöjlighet i praktiken. I höstas lanserade ArrivalGuides en lösning där de översätter vår destinationsguide till 9 språk. En kanonlösning som vi så en möjlighet att utveckla vidare tillsammans med våra partners", säger turistchefen.

Magnus Aideborn, VD för ArrivalGuides:
”Vi har länge förstått att språkhantering är något som frustrerar våra destinationspartners då det är viktigt för dem att nå en bred målgrupp och sprida sitt budskap om destinationen i fler länder. Svårigheten är dock att hålla allt material uppdaterat och fräscht även på de språk de inte behärskar. Därför har vi nu tagit fram en mycket smidig språklösning för våra destinationspartners, det är en automatiserad process där deras destinationinformation översätts med automatik från engelska till flera nya språk 1 gång i månaden, detta direkt via vårt CMS system AGDA. Destinationspartnern behöver då endast hålla den engelska versionen uppdaterat, resten hanterar vi".