Karlskrona satsar med ny webbplattform för besökare

Bolaget iKarlskrona AB lanserar i dagarna sin nya webbplattform för besökare, VisitKarlskrona.se. Lagom till midsommar kan nyfikna få upptäcka och lära mer om Sveriges Soligaste Stad tillika med en av Sveriges Bästa Sommarstäder. Ansvarig för projektet lovar en krispig och fräsch hemsida som genom massor av bilder och nytt filmmaterial ska locka nya besökare till världsarvsstaden Karlskrona.

"En av våra roller som destinationsbolag är att tillhandahålla och erbjuda information och inspiration för sedan att distribuera detta till våra målgrupper i alla kanaler – när som helst och var som helst. Vår viktigaste marknadsföringskanal är internet och det känns fantastiskt bra att erbjuda en modern, inspirerande plattform med möjligheter att boka”, säger Terje Pedersen, turistchef och projektansvarig.

Bland nyheterna i plattformen finns möjlighet att skapa tema- och kampanjsidor, streaming av bilder på bolagets Instagram-konto, interaktiva kartor och filmvisning. Webbsidan kommer inom kort anpassas för mobila enheter.

"Bolagets uppdrag är att skapa attraktionskraft och tillväxt, och med vår nya satsning skapar vi förutsättningar för våra aktörer att synas och göra affärer”, säger tf VD i bolaget iKarlskrona AB, Thomas Peters.

Satsningen är delvis möjlig genom att Region Blekinge tar ett större grepp om en gemensam plattform för Blekinge, Visit Blekinge. Det öppnar för att Karlskrona kan samarbeta med övriga Blekinge-kommuner. Dessutom öppnas det upp för bokning av Karlskronaprodukter tillsamman med Stena Lines färjebiljetter, bokning av golftider och senare tåg, flyg och buss, något som är möjligt eftersom affärssystemet från Visit Technology Group är dominerande bland svenska destinationer och har s.k. connectorer med transportörer och bokningssystem.

"På sikt hoppas jag på ett samarbete med våra kringliggande regioner (Skåne, Småland, Kalmar, Öland, Glasriket) där alla lyfter utvalda produkter i varandras kanaler för att stärka hela Sydost-regionen", avslutar Terje Pedersen.

För mer information:
Terje Pedersen, turistchef, 0455-304805