Ur filmen "Bilresan"

Kampanjfilmerna för konceptet "Östergötland måste upplevas" är nominerade till Guldägget

Guldägget är Sveriges största tävling i kreativ kommuni­kation och belönar de bästa, mest nyskapande och smartaste kommuni­kationsinsatserna som genomförts under året. I år är Region Östergötland och Markus Reklam nominerade i kategorin "Kortare Filmer" med de tre kampanjfilmerna "Prinsen", "Upplevelseöverföringen" och "Bilresan" som är en del av marknadsföringskonceptet "Östergötland måste upplevas".

Kampanjens syfte är att sätta Östergötland på kartan som en ”you-had-to-be-there”-plats med enheter som tar avstamp i den personliga upplevelsen. Här får vi se de märkliga effekterna Östergötland har på sina besökare samt desperata försök att förmedla upplevelsen till personer som inte varit där. Filmerna har bl.a. visats på TV4, TV4 Play och Youtube.

Filmerna har tidigare utsetts till Månadens film av Tidningen Resumé och vunnit silverplats i en av världens största reklamtävlingar London International Awards 2021. Filmerna är producerade av produktionsbolaget Business Club Royal och prisutdelningen äger rum i Stockholm torsdagen 5 maj. Andra nominerade i samma kategori är Polestar, ICA Sverige, COOP, Svenska spel m.fl.

Se samtliga kategorier och nominerade på: