Oskar Lüren

Cykling och vandring i fokus för nytt samarbete runt Östersjön

Den 30 november kom beskedet att Region Östergötland och Länsstyrelsen Östergötland får finansiering inom EU-programmet Central Baltic till det internationella projektet ”Lakesperience”.

Detta ger möjligheter att arbeta vidare med utvecklingen av nya cykel- och vandringsleder i regionen, med fokus på området runt Kinda kanal och sjösystemet i södra Östergötland. Med sig har man finska, estniska och lettiska samarbetspartners och målet är att attrahera fler turister att besöka utpekade områden i alla fyra länderna:

– Vi ska arbeta tillsammans för att på bästa sätt lyfta fram den unika reseupplevelsen vår gemensamma nordisk/baltiska natur erbjuder. Finansieringen innebär möjligheter att utveckla bra marknadsföringsmaterial och gemensam synlighet internationellt. säger Eva Andersson (S), förste vice ordförande i regionutvecklingsnämnden i Region Östergötland.

Utvecklingen ska ske på ett hållbart sätt:
– Vår förhoppning är att skapa hållbart friluftsutövandet, som attraherar besökare men också kommer östgötarna tillgodo, säger Susanne Karlsson, friluftsstrateg på Länsstyrelsen Östergötland.

Det treåriga projektet syftar till att stärka länderna runt Östersjön som en intressant reseanledning för framförallt den tyska resemarknaden.
Det ska man göra genom att fokusera på livet runt våra insjöar. Dessa är en viktig del av kulturen i de deltagande länderna ur både rekreationssyfte och besöksnäringsperspektiv. Nu tar man alltså ett nytt grepp och gör gemensam sak för att försöka komma fram till hur sjöarna och omgivande miljöer kan utvecklas på bästa sätt, både för bofasta och turister – inhemska såväl som utländska.

Vidare kommer man att arbeta för att begreppet ”Lakesperience” blir ett starkt varumärke och att turister gärna vill besöka alla deltagande länder för att se både likheter och skillnader i natur och kultur.
– Vi kommer att kunna fortsätta vårt arbete med att få fram nya reseanledningar för turister och våga titta mer på vintersäsongen. Att vi och våra aktörer dessutom kan få ett bra erfarenhetsutbyte med andra länder ser jag som ett stort plus, säger Susanne H. Fredriksson, chef för besöksnäring på Visit Östergötland.

Projektet Lakesperience binder samman sjöarna Åsunden, Järnlunden och Stora Rängen med Pyhäjärvi & Näsijärvi (Finland), Peipsi (Estland) och Burtnieku (Lettland) som en gemensam turistattraktion.
Vidare kommer man att arbeta med företag och organisationer inom besöksnäringen i respektive land för att dessa ska få möjlighet att ytterligare utveckla sin verksamhet. Målet är en ökning av antalet turister som kommer till de utvalda områdena med åtminstone 5 000 övernattningar.