Boställets Vedugnsbageri, en av deltagarna i kampanjen Utflyktsmålet

Nytt initiativ i Östergötland sammanför lokala restauranger med utflyktsmål

Visit Östergötland lanserar initiativet “Utflyktsmålet” i samarbete med ett sjuttiotal restauranger och caféer i regionen. Utflyktsmålet är en take away-box med mat framtagen för upptäcktsfärder och aktiviteter i naturen. Syftet är att lyfta fram och sammanföra lokala näringsidkare inom restaurang, café och utomhusaktiviteter under Coronakrisen

Under utbrottet av Covid-19 uppmuntras svenskarna att hålla sig undan från folksamlingar så mycket som möjligt. Detta har fått många att utforska aktiviteter utomhus, inte minst genom utflykter till naturområden nära hemmet. Nu vill Visit Östergötland uppmuntra fler östgötar att upptäcka smultronställen i regionen- och samtidigt stötta lokala verksamheter. Genom initiativet “Utflyktsmålet” kombineras tips på destinationer och aktiviteter för en trevlig picknick med take away från regionens matscen i en och samma box.

– Även om situationen kring Covid-19 är tuff så tycker vi att det är otroligt roligt att se att så många söker sig ut i vår fina region. Det finns mycket att hitta på i närområdet med våra fantastiska utflyktsmål, spännande aktiviteter och storslagna natur. Vi ser dessutom att många vill kunna fortsätta njuta av god lokal mat, utan att sitta på restaurangen. Därför har vi skapat det här initiativet där östgötarna kan kombinera en riktigt god take away-picknick med upptäckarlust, säger Therese Rahnel, strateg på Visit Östergötland

“Utflyktsmålet” kommer finnas tillgänglig på ett sjuttiotal restauranger och cafeér i Östergötland under sommaren. På boxen finns information om lokala smultronställen och aktiviteter, utvalda och rekommenderade av Visit Östergötland.

– Det här initiativet gör att invånarna kan få ta del av riktigt god mat även om de inte sitter här hos oss och äter, samtidigt som det blir ett bra sätt för oss restaurangägare att hålla verksamheten igång så länge krisen pågår, säger Majed Lahdo på Pappa Grappa.

Bland restaurangerna återfinns bland annat Pappa Grappa, Boställets Vedungsbageri och Sankt Annagården. Målet är att så många östgötar som möjligt ska kunna fortsätta äta lokal och vällagad mat, samtidigt som de upptäcker regionen.

Om boxen

“Utflyktsmålet” kommer erbjudas på ett sjuttiotal restauranger i Östergötland under sommaren 2020. Innehållet i boxen varierar beroende på restaurangen. På boxen finns även tips på lokala sevärdheter, naturområden och andra smultronställen utvalda av Visit Östergötland. För mer info, besök: www.visitostergotland.se