Dags för skånska julmarknader

Dags för skånska julmarknader

Att ge sig ut på julmarknad är för många ett bra sätt att komma i rätt stämning, kanske inspireras till nya traditioner och inhandla unika julklappar. En spännande nyhet i år är det 1800-talsinspirerade julfirandet Thomanders jul i Lund, som pågår under alla fyra adventshelgerna. Missa heller inte den annorlunda julmarknaden i Tykarpsgrottan, 12 meter under jord.

Det finns julmarknader i slott och på gårdar, i gamla möllor och på muséer. Här kommer några tips, följt av en komplett lista.

Julmarknad på Wrams Gunnarstorp, 1-4 november
Julmässan på Wrams Gunnarstorp är Skånes största i sitt slag. Här bjuds besökarna på en julmässa helt enligt gamla svenska traditioner. Synen när man är på väg upp mot det i Skånekvällen marschallupplysta slottet måste upplevas. http://www.svenska-slottsmassor.se/vara-massor/jul-pa-wrams-gunnarstorp

Thomanders Jul i Lund, samtliga adventshelger
Ett nytt julprojekt i centrala Lund med 1800-talet som tema! Det blir hästdroskor, utomhusteater, julbodar, tomtenissar, musikkårer, positivhalare och sångkörer - allt med en omisskännlig fläkt av 1800-tal över sig. http://www.facebook.com/Thomandersjulilund eller http://www.thomandersjul.se/