Handbolls-EM i januari genererade 30 000 hotellövernattningar och en turismomsättning på 74 miljoner kronor i Skåne.

Handbolls-EM gav 74 miljoner till Skånes näringsliv

Handbolls EM i Januari genererade 30 000 hotellövernattningar och en turismomsättning på 74 miljoner kronor i Skåne, visar en rapport från Upplevelseinstitutet som offentliggörs i dag. Därutöver får Region Skåne 300 000 kr som en del av vinsten på mästerskapet. För Sverige blev siffran 205 miljoner kronor i turismomsättning.

Under tisdagens regionfullmäktige lämnade ordföranden för Svenska Handbollsförbundet över en check på 300 000 kr till Region Skåne. För att Svenska Handbollsförbundet skulle våga söka Handbolls-EM 2020 var det avgörande att Region Skåne genom ett av sina bolag Event in Skåne investerade i en garanti på 18 miljoner baserad på biljettförsäljningen. Över 60 000 biljetter såldes i Malmö och garantin behövdes inte användas.

Danmark fick en slags hemmaplan eftersom de spelade sina matcher i Malmö med en rödvit invasion till Hyllie.

- Skåne har varit en bas för svensk handboll i många år. Dels genom framgångsrika föreningar och att många landslagsspelare och ledare har fostrats i Skåne, säger Fredrik Rapp, ordförande för Svenska Handbollsförbundet.

- Sedan flera år har Skåne också upprepat visat på hur oerhört professionellt skickliga ni är i arbetet med att genomföra stora arrangemang. Vi inom svensk handboll är oerhört glada att få möjlighet att samarbeta med klubbar, kommuner och Region Skåne. Ni är en viktig del i att vår sport varit så framgångsrik, fortsätter Fredrik Rapp.

Handboll är kultur i Skåne och ett mästerskap kan användas som plattform för olika upplevelser, attrahera besökare och positionera Skåne som en attraktiv destination.

- För Skåne är upplevelser för besökare och medborgare en strategisk och viktig drivkraft mot vår ambition att skapa livskvalitet i världsklass. Föreningslivet fyller en viktig funktion i Skåne och bidrar med positiva förebilder, folkhälsa och till att utveckla samhället, säger Annika Annerby, ordförande för regionfullmäktige Region Skåne.

Eventet genererade en turismomsättning på över 74 miljoner kronor men skapade även legacy och flera spin-off effekter. Ett exempel är kulturprojektet Art in Motion där ett par hundra elever fick skapa och illustrera handboll och rörelse som resulterade i en utställning på Moderna Museet Malmö. Projektet visualiserades även med LED-grafiken på Malmö Arena under matcherna.

Ett annat framgångsrikt projekt är Lilla EM. 7000 barn på 80 skolor i 20 kommuner fick under ledning av Skånes handbollsförbund prova på handboll. I båda projekten fick eleverna biljetter till matcher, en tröja och transporter till EM med Skånetrafiken.

- Idrotten och kulturen har många likheter. De skapar utmaningar där man får vara kreativ och hitta olika lösningar. Projekten bidrog till ökad rörelse, kreativitet och livsglädje för barn och unga. Summan 300 000 kr är symbolisk men visar också att våra prognoser stämde. Efter VM 2011 fick Region Skåne en 6 miljoner kronor som del i vinsten på mästerskapet, säger Pehr Palm VD Event in Skåne

Kontaktpersoner:

• Pehr Palm, VD Event in Skåne. tel: 0768 87 07 46
  • Fredrik Rapp, ordförande Svenska Handbollsförbundet, tel: 0708 43 21 58
  • För bilder från dagens utdelning vid regionfullmäktige, kontakta Petra Kuritzén, kommunikatör Event in Skåne, på petra.kuritzen@skane.se eller tel: 0724-67 47 89